2015 - ofensywa polskich reżyserów operowych i śpiewaków

Trwa ofensywa polskich reżyserów operowych.

W styczniu 2015 roku w Metropolitan Opera w Nowym Jorku odbyła się premiera Jolanty Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Bartóka w reżyserii Mariusza Trelińskiego, z udziałem m. in. Anny Netrebko (Jolanta) i Piotra Beczały (Vaudemont). Spektakl powstał w koprodukcji z Operą Narodową, a jego sukces u amerykańskich krytyków i widzów zaowocował powierzeniem Mariuszowi Trelińskiemu inscenizacji Tristana i Izoldy Wagnera w sezonie 2016/2017.

Także w styczniu w Bayerische Staatsoper w Monachium Barbara Wysocka wystawiła Łucję z Lammermooru Donizettiego z Dianą Damrau w roli głównej. Polska reżyserka przeniosła akcję w lata 60. XX wieku, inaczej też, niż nakazuje tradycja, pokazała tytułową bohaterkę.

Wysoko oceniono kolejną pracę w Paryżu Krzysztofa Warlikowskiego, który na scenie Palais Garnier połączył w jeden spektakl Zamek Sinobrodego Bartóka i Głos ludzki Poulenca.

Wszystkie dokonania polskich twórców zyskały dzięki różnym formom transmisji liczną widownię. Spektakl Mariusza Trelińskiego znalazł się w cyklu MET Live HD, przedstawienie paryskie pokazywała telewizja Mezzo, monachijska Łucja z Lammermoorubyła dostępna w streamingu.

Jak co roku aktywny był w świecie Michał Znaniecki. Z jego prac warto wymienić majową premierę Fausta Gounoda w Budapeszcie oraz plenerową inscenizację Carmina burana Orfa na słynnym festiwalu w Masadzie.

Na oddzielne omówienie zasługuje majowy Król Roger Szymanowskiego w Covent Garden w Londynie. Spektakl przygotowali dyrektorzy Royal Opera: Kaspar Holten (reżyseria) i Antonio Pappano (kierownictwo muzyczne), w roli tytułowej znakomicie zaprezentował się Mariusz Kwiecień. Spektakl został uznany za wydarzenie sezonu i pokazany w streamingu, kilka miesięcy później ukazał się też na DVD. Ta produkcja przygotowana przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza to chyba najbardziej prestiżowa prezentacja Króla Rogera na świecie. Dzieło Szymanowskiego miało też w 2015 roku premierę w Staatstheater w Norymberdze, z udziałem Jacka Kaspszyka przy pulpicie dyrygenckim i Mikołaja Zalasińskiego w roli tytułowej.

Z licznych sukcesów polskich śpiewaków należy też wymienić świetnie przyjętą nową płytę Piotra Beczały The French Collection z operowymi ariami kompozytorów francuskich i włoskich (do francuskich librett), a także dwie prestiżowe nagrody, jakie otrzymała Aleksandra Kurzak: International Opera Award w kategorii artystka roku i Bachtrack Opera Award jako najlepsza śpiewaczka sezonu. To wyróżnienie otrzymała za rolę Fiorilli w Turku we Włoszech Rossiniego w Covent Garden. W Trubadurze Verdiego na festiwalu w Salzburgu znów zaśpiewał Artur Ruciński, a Tomasz Konieczny zebrał znakomite recenzje za amerykański debiut sceniczny jako tytułowy Wozzeck w Lyric Opera w Chicago.

Na międzynarodowym rynku fonograficznym coraz aktywniejsze są polskie zespoły kameralne. Lutosławski Quartet nagrał dla NAXOS-u komplet kwartetów Grażyny Bacewicz, a Royal String Quartet dla Hyperion Records utwory Szymańskiego i Mykietyna. Najważniejszy jednak dla promocji polskiej muzyki był wspaniały album Krystiana Zimermana oraz Berlińskich Filharmoników i Simona Rattle’az utworami Witolda Lutosławskiego (Koncert fortepianowy i II Symfonia).

Jacek Marczyński
2016-08-17

Kategorie

Muzyka klasyczna