2015 – Rok 17. Konkursu Chopinowskiego
Tak jak to dzieje się co pięć lat, rok 2015 zdominował Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, tym razem zorganizowany po raz siedemnasty. Rekordowa była liczba zgłoszeń – 450 kandydatów z 45 krajów.
Wzorem roku 2010 postanowiono więc zorganizować eliminacje wstępne, które odbyły się w kwietniu. Komisja kwalifikacyjna dopuściła do nich 160 pianistów, każdy musiał przygotować 30-minutowy recital chopinowski. Do konkursu, który tradycyjnie rozpoczął się 1 października koncertem inauguracyjnym, zakwalifikowano 80 pianistów. Oprócz tych wyłonionych w eliminacjach prawo startu mieli zwycięzcy najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie oraz trzej zdobywcy głównych nagród na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2015 roku (Andrzej Wierciński, Rafał Krupiński i Krzysztof Książek). Co ciekawe, z tej grupy tylko Eric Lu z USA znalazł się potem wśród laureatów.
Siedemnasta edycja Konkursu Chopinowskiego była chwalona za poziom – wysoki i bardziej zróżnicowany niż się to zdarzało w poprzednich latach. Dało się również zauważyć dwa nowe zjawiska – po nagrody sięgają coraz młodsi muzycy w wieku 16-21 lat, a coraz liczniejszą grupę laureatów stanowią pianiści pochodzenia azjatyckiego, którzy dorastają i kształcą się w Europie Zachodniej lub USA. Najważniejszy jednak dla oceny XVII Konkursu był fakt, że zaprezentowali się na nim wykonawcy bardzo utalentowani, o dużych umiejętnościach technicznych, traktujący utwory Chopina wnikliwie, ale na swój własny sposób.
Był to konkurs zatem różnorodnych indywidualności, a werdykt Jury pracującego pod przewodnictwem prof. Krystyny Popowej-Zydroń przyjęto bez burzliwych dyskusji, co się wielokrotnie w poprzednich edycjach zdarzało. I nagrodę otrzymał urodzony w 1994 roku Seong-Jin Cho z Korei Południowej, laureat także nagrody za najlepsze wykonanie poloneza. II nagrodę dostał Kanadyjczyk Charles Richard-Hamelin (rocznik 1989), wyróżniony ponadto za wykonanie sonaty. Dalsze miejsca zajęli: 21-letnia Kate Liu z USA (III nagroda i nagroda za interpretację mazurków), urodzony w 1997 roku Eric Lu z USA (IV nagroda), niezwykle utalentowany 16-latek z Kanady Tony Yike Yang (V lokata) oraz Dmitry Shishkin z Rosji, który zajął VI miejsce. W dziesięcioosobowym finale znalazł się też Szymon Nehring, urodzony w 1995 roku w Krakowie student Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Stefana Wojtasa. Nie zdobył żadnej regulaminowej nagrody, ale występami przed i po konkursie udowodnił, że jest artystą interesującym. Świadczy też o tym statuetka Fryderyka, którą artysta otrzymał za płytę z utworami Chopina, Szymanowskiego i Mykietyna, nagraną dla firmy DUX jeszcze przed październikową rywalizacją.
O sukcesie XVII Konkursu Chopinowskiego zadecydowały ponadto dwa wydarzenia z nim związane. Już kwietniowe eliminacje można było śledzić na bieżąco zarówno na platformie YouTube, jak i na urządzeniach mobilnych dzięki specjalnej, bezpłatnej aplikacji. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przygotował portal internetowy, gdzie oprócz przesłuchań prezentowano sylwetki i wypowiedzi uczestników oraz jurorów. Podczas konkursu odnotowano na nim ponad milion wizyt, z czego około połowę z Chin, gdzie internetowe transmisje dostępne były po raz pierwszy. Warto podkreślić, że w sieci konkurs śledzili przede wszystkim młodzi ludzie w grupach wiekowych 25-34 lata i 18-24 lata.
Po raz pierwszy też organizatorzy podpisali umowę z firmą Deutsche Grammophon, która zdecydowała się wydać album z zapisem konkursowego występu zdobywcy I nagrody. Płyta Seong-Jin Cho ukazała się już w listopadzie i przyczyniła do promocji koreańskiego pianisty, który po sukcesie w Warszawie rozpoczął serię występów w świecie, podobnie jak pozostali laureaci. Płyty z ich interpretacjami chopinowskimi wydaje NIFC.
Oprócz Konkursu Chopinowskiego w 2015 roku odbyła się również dziewiąta edycja nie tak znanego powszechnie, ale cenionego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Mogą brać w nim udział muzycy, którzy nie ukończyli 24. roku życia. Do ubiegłorocznej rywalizacji, która miała miejsce w lutym w Warszawie, dopuszczono 51 wiolonczelistów z 19 krajów (spośród ponad 70 zgłoszeń). Jury, któremu przewodniczył Tsuyoshi Tsutsumi, przyznało dwie równorzędne pierwsze nagrody przedstawicielom Polski: Maciejowi Kułakowskiemu i Zuzannie Sosnowskiej, która otrzymała również nagrody za najlepsze wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego oraz Bourrée Pawła Mykietyna – utworu obowiązkowego dla uczestników, a zamówionego przez organizatorów konkursu. Laureatem II nagrody został Dorukhan Doruk z Turcji. III nagrody nie przyznano tylko dlatego, że regulamin przewidywał dopuszczenie do finału trójki wiolonczelistów. Poziom wcześniejszych etapów był wysoki.
Jacek Marczyński
2016-08-16