Alternatywne źródła finansowania Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach – studium przypadku (2016)
Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach im. Oskara Kolberga jest instytucją kultury Województwa Świętokrzyskiego. Filharmonia utrzymuje 80-osobową, zawodową orkiestrę symfoniczną i realizuje wiele przedsięwzięć o charakterze artystycznym i edukacyjnym. Pod względem budżetu należy do przeciętnych instytucji muzycznych w Polsce. Najważniejszą składową budżetu stanowi dotacja organizatora (w roku 2016 – 6 343 447 zł, z czego 6 243 447 zł to dotacja podmiotowa, a 100 000 zł dotacja inwestycyjna). W ciągu ostatnich pięciu lat kwota dotacji wzrosła o ponad 1 milion złotych (wzrost ok. 4% rocznie).
Tabela 1. Dotacja podmiotowa Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach w latach 2011-2015 – źródło: Jan Roguz Modele pracy orkiestr polskich - http://www.modeor.pl/files/modeor_raport.pdf
Filharmonia Świętokrzyska prowadzi bardzo aktywną działalność statutową, znacznie wykraczającą poza standardowe funkcje klasycznej instytucji muzycznej. Jako jedna z niewielu instytucji artystycznych w Kielcach stara się stworzyć szerokie spektrum oferty programowej, włączając w swoją działalność pokazy filmowe, wystawy itd.
Przedsięwzięcia |
Liczba |
Koncerty symfoniczne |
37 |
Koncerty edukacyjne |
23 |
Koncerty kameralne |
21 |
Koncerty familijne |
9 |
Spektakle operowe |
4 |
Projekcje filmów |
8 |
Transmisje z Metropolitan Opera w Nowym Jorku |
11 |
Wystawy |
8 |
Audycje muzyczne w szkołach |
663 |
Koncerty na zlecenie kontrahenta zewnętrznego |
3 |
Koncerty wyjazdowe |
3 |
Koncerty wyjazdowe w ramach programu „Kultura Dostępna” |
4 |
Programy |
Zadania |
Dofinansowanie w PLN |
Program MKiDN „Wydarzenia artystyczne” – Muzyka 2016 |
Zadanie: Wsparcie 24. Świętokrzyskich Dni Muzyki |
50 000 |
Program MKiDN „Kultura Dostępna” |
Zadanie: Realizacja 4 koncertów edukacyjnych w Jędrzejowie, Morawicy, Sędziszowie i Górnie |
16 000 |
Program Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta Rezydent" |
Zadanie: W sezonie 2015/2016 artystką rezydentem FŚ była Katarzyna Budnik-Gałązka |
9 350 |
Program Instytutu Muzyki i Tańca „Filharmonia, ostrożnie wciąga" |
Dofinansowanie 1535 biletów (20 koncertów z udziałem maturzystów w sezonie 2015/2016 (wpływy – 15 607 zł) |
|
Program operacyjny MKiDN „Rozwój Infrastruktury Kultury” - Priorytet: Infrastruktura kultury |
Zadanie: w ramach programu sfinansowano zakup czelesty |
40 000 |
Program operacyjny MKiDN „Kolekcje”. Priorytet: Zamówienia kompozytorskie. Instytucja zarządzająca: Instytut Muzyki i Tańca |
Prawykonanie Symfonii Kolbergowskiej Marka Sewena: wartość dofinansowania 14 400 zł; zamówienie sekstetu fortepianowego – 12 500 zł |
26 900 |
Program operacyjny MKiDN „Edukacja”. Priorytet: Edukacja Kulturalna |
Zadanie: cykl edukacyjnych koncertów familijnych |
26 000 |
Wartość dofinansowania ogółem |
|
168 250 |
Wprawdzie jej działalność na polu symfoniki jest skromniejsza niż w przypadku filharmonii z dużych ośrodków metropolitalnych (Kraków, Wrocław, Warszawa), mimo to w ciągu roku daje ogółem 90 różnego rodzaju koncertów w siedzibie. Prowadzi także bardzo bogatą działalność w zakresie upowszechniania kultury (663 audycje muzyczne w szkołach). Liczba odbiorców oferty FŚ w 2016 roku wyniosła 134 274 osób (z czego 101 470 stanowili słuchacze audycji muzycznych). Dużą rolę w finansowaniu przedsięwzięć artystycznych odgrywają fundusze pochodzące z dotacji celowych, w tym Programy MKiDN. Wartość programów MKiDN i IMIT realizowanych przez instytucję wyniosła 168 250 zł, co stanowi 2,1 % ogółu przychodów Filharmonii Świętokrzyskiej.
Źródła finansowania |
Kwota w PLN |
Udział w przychodach ogółem w % |
Przychody ogółem |
7 808 554 |
100 |
Przychody na działalność podstawową |
7 388 967 |
95 |
Dotacje na działalność statutową |
6 243 447 |
80 |
Ze środków budżetu województwa |
6 243 447 |
80 |
Dotacje na wskazane zadania |
208 512 |
2,6 |
Ze środków budżetu województwa |
72 263 |
0,9 |
Ze środków budżetu państwa |
128 250 |
1,6 |
Z innych źródeł |
5 999 |
0,08 |
Przychody ze świadczenia usług |
635 583 |
8,1 |
Przychody z najmu, dzierżawy i reklam |
301 425 |
3,8 |
Do tzw. przychodów własnych instytucji możemy zaliczyć środki pochodzące z tzw. innych źródeł (5 999 zł), przychody ze świadczenia usług (635 583 zł) oraz najmu i reklamy (301 425 zł), które stanowią 12,07% ogółu wpływów instytucji. Tzw. pozostałe przychody operacyjne (414 655 zł) zwiększają udział własny w finansowaniu Filharmonii Świętokrzyskiej o 2,3% (bez odpisów amortyzacyjnych). Łączny udział środków wypracowanych przez instytucje stanowi zatem 15% jej wszystkich przychodów. W strukturze budżetu nikłą rolę odgrywają środki pochodzące ze sponsoringu i reklamy. Większość z nich rozliczana jest w postaci barteru.
|
Sponsoring i reklama |
W tym: wkład finansowy |
W tym: barter |
Udział w budżecie FŚ |
0,2% |
0,031% |
0,169% |
Udział w budżecie sponsoringu i reklamy |
100% |
15,5% |
84,5% |
Wartości kwotowe |
15 617 zł |
2 420 zł |
13 197 zł |
W ciągu kilku lat na liście darczyńców instytucji znalazło się wiele podmiotów - MPK Kielce, Sokołów, PWM, Helen Doron, STOART, ZAIKS, Społem Kielce, PZU, Bank Spółdzielczy w Kielcach, Hotel pod Złotą Różą, Hotel Tara, Kwiaciarnia Szarotka, Qubus Hotel, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ambiente[1]. Mimo to wsparcie prywatnego biznesu nie wpływa w istotny sposób na finansowanie instytucji. Oprócz publicznych dotacji zasilających budżet Filharmonii Świętokrzyskiej niebagatelną rolę odgrywają wypracowane przez nią samodzielnie środki – zarówno z tytułu prowadzenia odpłatnej działalności statutowej, działań gospodarczych, jak i efektywnych starań w zakresie pozyskiwania dodatkowych funduszy ze środków MKiDN. Filharmonia Świętokrzyska jak większość instytucji muzycznych w Polsce stara się wypracować dodatkowe środki w oparciu o programy publiczne oraz własną działalność gospodarczą. Sponsoring czy mecenat odgrywa w strukturze jej budżetu jednak drugorzędną rolę. Z całą pewnością niełatwa sytuacja ekonomiczna regionu, w którym funkcjonuje FŚ, nie sprzyja rozwojowi sponsoringu czy mecenatu na miarę wielkich aglomeracji, ulokowanych w bogatych województwach.
Jerzy Łysiński
2017-11-23