Festiwale 2014 z polską muzyką

Po raz kolejny już dobrej oceny poza granicami kraju doczekały się polskie festiwale. Widać to było podczas gali Festival Awards 2014, najważniejszych nagród dla dużych imprez muzycznych, przyznawanych co roku w Holandii. Wśród nominowanych znalazło się pięć polskich festiwali: „Audioriver″, Off Festival, „Open'er″, „Przystanek Woodstock″ i „Tauron Nowa Muzyka″. Główną nagrodę w swojej kategorii (Najlepszy mały festiwal) otrzymał ten ostatni.

Protest muzyków biorących udział w konkursie dla młodych zespołów na Off Festivalu stał się w 2014 roku początkiem szerszego sporu dotyczącego wspierania polskich artystów na tego typu imprezach (http://www.infokatowice.pl). Podobny ton – w nieco innej sprawie – zabrzmiał, gdy artyści starszego pokolenia masowo sprzeciwili się pomysłowi uświetniania 25-lecia wolności koncertem brytyjskiej grupy The Rolling Stones (wśród protestujących byli m.in. Krystyna Prońko, Lombard i Olaf Deriglasoff: http://www.tokfm.pl).

Odpowiedzią na tej rodzaj nastrojów wydają się nowe imprezy prezentujące wyłącznie muzykę z Polski. Do tych najnowszych zalicza się LDZ Music Festival w Łodzi (czerwiec), skupiony na muzyce alternatywnej, eksperymentalnej i klubowej, odbywający się w tym kształcie od roku 2012. W 2014 występowali tu m.in. Wojciech Bąkowski, RSS Boys i Jacek Sienkiewicz. Program koncertowy uzupełniają dyskusje i spotkania.

Nowością szeroko komentowaną w roku 2014 był odbywający się w kwietniu poznański „Spring Break″ – w zamyśle cykl koncertów klubowych i konferencja poświęcona rynkowi muzycznemu, który do współpracy przyciągnął 6 poznańskich klubów, zaprosił 53 wykonawców (często debiutantów lub mało znane zespoły, bez podziału na kategorie i gatunki), zgromadził ponad tysiąc odbiorców i ponad stu delegatów z krajowej i zagranicznej branży muzycznej. Pierwszą edycję zorganizowała fundacja Fast Forward wspólnie z agencją Go Ahead i CK Zamek. Media (m.in. „Gazeta Wyborcza”: http://wyborcza.pl) oceniły nową inicjatywę bardzo dobrze, dzięki czemu w kolejnym roku „Spring Break″ stał się już potężnym przeglądem krajowej sceny (104 wykonawców, 13 klubów, ponad 200 delegatów i współpraca z Estradą Poznańską).

Swój wizerunek dzięki polskiej muzyce budują od kilku lat również komercyjni sponsorzy. Od 2012 roku odbywa się w Dębicy „Goodfest″ (organizowany pod koniec sierpnia przez miejscową firmę oponiarską Dębica S.A. i koncern GoodYear), a trasa koncertowa „Męskie Granie″ (marka Żywiec) już od 2010 roku dociera latem do większych miast. Obie te imprezy, co warto podkreślić, mają polską obsadę, kuratorów muzycznych („Goodfest" do roku 2014 prowadził Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny takich imprez jak „Sacrum Profanum" i „Misteria Paschalia") i specjalne projekty przygotowywane na dany festiwal. Zainteresowanie organizacją koncertów polskich wykonawców rośnie więc również w sektorze prywatnym.

Nową inicjatywą powstałą w roku 2014 w obrębie sceny alternatywnej był festiwal „Sanatorium Dźwięku″ w Sokołowsku na Dolnym Śląsku (8–10 sierpnia). Zorganizowany został w tym niewielkim ośrodku przez Fundację Sztuki Współczesnej „In Situ”. Dobre przyjęcie pierwszej edycji tej nowej imprezy, o wyłącznie krajowym programie obejmującym muzykę improwizowaną i eksperymentalną, zaowocowało poszerzeniem formuły (http://www.sanatoriumdzwieku.pl). Edycja z roku 2015 miała już charakter międzynarodowy.

Bartek Chaciński
2015-07-18

Autor jest dziennikarzem tygodnika „Polityka”.

Kategorie

Edukacja muzyczna hip-hop / pop / rock / alternatywa