Festiwale muzyki współczesnej 2012 (przegląd)

Ważnym miejscem prezentacji nowych dokonań kompozytorów polskich są festiwale, zwłaszcza poświęcone w całości lub w znacznej części muzyce współczesnej. Obok prawykonań przyniosły one wiele wydarzeń związanych z wykonaniami uznanych już pozycji polskiej muzyki współczesnej.

 [w kolejności chronologicznej]

„Musica Polonica Nova” (Wrocław, 20-28 kwietnia)
Kierowany (podobnie jak dwa lata wcześniej) przez Andrzeja Chłopeckiego festiwal był w roku 2012 najobszerniejszym przeglądem nowej muzyki polskiej. Znalazły się na nim aż 34 prawykonania oraz wiele utworów już wcześniej wykonywanych (m.in. koncert Orkiestry Aukso z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego, kwartety smyczkowe Hanny Kulenty). Uwagę recenzentów przyciągnęły zwłaszcza kompozycje na orkiestrę: Infrasymfonia dwudziestopięcioletniego Mateusza Ryczka, Kolibry Sławomira Kupczaka, Koniec poezji Cezarego Duchnowskiego, oratorium Im Niemandsland Zbigniewa Bargielskiego, Metasolidus II Pawła Hendricha; na duży zespół: Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko Dariusza Przybylskiego, lost motion Joanny Woźny; kameralne i solowe (również z elektroniką): Open the box! Jagody Szmytki, Reportaż 1 Niedziela Palmowa w Nazareth Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, acc++ca Cezarego Duchnowskiego, Gest i puls Wojciecha Ziemowita Zycha. Recenzenci podkreślali również „celny dobór wykonawców. Tacy artyści, jak Małgorzata Walentynowicz, Anna Kwiatkowska, Maciej Frąckiewicz i Rafał Łuc kształtowali oblicze festiwalu czasami nawet bardziej niż kompozytorzy, których utwory wykonywali. Najwyższą klasę pokazało Aukso, świetnie poradziła sobie też orkiestra Leopoldinum.” („Ruch Muzyczny” 12/2012)

26. Warszawskie Spotkania Muzyczne (12-19 maja)
Na organizowanym przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współdziałaniu Programu 2 Polskiego Radia dorocznym festiwalu muzyki dawnej i nowej obok utworów m.in. Pendereckiego, Bairda i Tansmana po raz pierwszy wykonano kompozycje Grzegorza Duchnowskiego, Krzesimira Dębskiego, Tomasza Jakuba Opałki, Władysława Słowińskiego.

Festiwal Muzyki Polskiej (Kraków, 13-21 lipca)
Tak jak w poprzednich latach muzyka współczesna stanowiła istotną, choć nie dominującą część programu festiwalu, w którym dwa koncerty poświęcono jej w całości: tria perkusyjnego Amadrums (z utworami Zubel, Kulenty, Zawadzkiej-Gołosz, Pieprzyka) i zespołu Sinfonietta Cracovia (Krauze, Palester, Kilar).

„Sacrum Profanum” (Kraków, 9-17 września)
W roku 2012 organizatorzy festiwalu postawili sobie za cel promowanie muzyki polskiej na dwa sposoby: poprzez zamawianie koncertów monograficznych młodych polskich twórców u zaproszonych renomowanych zespołów zagranicznych oraz przez adaptację współczesnych kompozycji do oczekiwań słuchaczy bardziej zaawansowanych form muzyki popularnej. Kompozytorzy, którym poświecono koncerty monograficzne to: Paweł Mykietyn (Ensemble Modern), Aleksander Nowak (Alarm Will Sound), Marcin Stańczyk (Bang on a Can), Cezary Duchnowski (musikFabrik), Agata Zubel (Klangforum Wien), Sławomir Kupczak (Cikada Ensemble). Na kończącym festiwal koncercie „Polish Icons” obróbce didżejów polskich i zagranicznych (duet Skalpel, DJ Food, King Cannibal, duet Grasscut, DJ Vadim) poddane zostały utwory Pendereckiego, Góreckiego, Lutosławskiego i Kilara.

„Warszawska Jesień” (21-29 września)
W 2012 roku  na festiwalu, w znacznym stopniu poświęconym relacjom między gestem, ciałem a dźwiękiem, tylko kilka utworów polskich wpisywało się w ten temat (przede wszystkim happy deaf people Jagody Szmytki). Spośród licznych polskich utworów (starsze i średnie pokolenie: Penderecki, Lutosławski, Szalonek, Szymański, Baculewski, Zielińska, Wielecki, Knittel; młodsze: Stanisław Bromboszcz, Joanna Woźny, Krzysztof Wołek, Maciej Jabłoński, Artur Zagajewski, Aleksandra Gryka, Maciej Jabłoński) uznanie krytyków wzbudziły zwłaszcza Phylakterion na 16 głosów i instrumenty perkusyjne Pawła Szymańskiego (Camerata Silesia) i Means of Protection Wojciecha Blecharza (Anna Radziejowska, Maciej Frąckiewicz, Magdalena Bojanowicz).

3. Festiwal Opery Współczesnej (Wrocław, 28 września – 5 października)
Program odbywającego się w cyklu dwuletnim festiwalu obejmował (obok Aniołów w Ameryce Petera Eötvösa) Pułapkę Zygmunta Krauzego w reżyserii Eweliny Pietrowiak, La liberta chiama la liberta Eugeniusza Knapika i Ogród Marty Cezarego Duchnowskiego.

15. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (Katowice, 18-26 października)
Na czterech koncertach festiwalu kompozycje twórców zagranicznych zestawiono z utworami m.in. Andrzeja Krzanowskiego Aleksandra Lasonia, Piotra Mossa, Witolda Szalonka i Piotra Warzechy.

9. Międzynarodowy Festiwal Indywidualności Muzycznych „Tansman” 2012 (Łódź, 9-20 listopada)
Wydarzeniem festiwalu było wykonanie oratorium symfonicznego Prorok Izajasz Aleksandra Tansmana, dedykowanego pamięci sześciu milionów Żydów zamordowanych w czasie II wojny światowej (Chór i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Daniel Raiskin) i prezentacja hollywoodzkiej filmografii Tansmana.

20. Festiwal „Kwartet Śląski i jego goście” (Katowice, 1-6 grudnia)
Nowością w konstrukcji programu było wprowadzenie do niego kompozytora-rezydenta, co wiązało się z wykonaniem na każdym koncercie jednego utworu twórcy wybranego przez Kwartet Śląski. W tym roku był nim obchodzący 75. urodziny Zbigniew Bargielski.

Musica Moderna – 61. Sesja (Łódź, 3-8 grudnia)
ElettroVoce, Kwartludium, łódzcy kompozytorzy i laureaci konkursu kompozytorskiego –  to główni bohaterowie przeglądu muzyki współczesnej organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi.

Portrety Kompozytorów (Warszawa, 5-6 grudnia)
Organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku przegląd twórczości kameralnej współczesnych kompozytorów polskich przedstawił sylwetki Katarzyny Taborowskiej, Leszka Wisłockiego i Jerzego Maksymiuka.

Festiwal Brand New Music” (Katowice, 11-14 grudnia)
Organizowany od roku 2002 przez Akademię Muzyczną w Katowicach i katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich przyniósł m.in. prawykonania utworów zamówionych przez festiwal: Dobromiły Jaskot Chatayu, Karola Nepelskiego Santa, santa Erotica! i Krzysztofa Wołka Motion, Stases. Wśród wykonawców m.in. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.

 

Obok festiwali warto wspomnieć też o cyklu „Generacje” – piętnasty koncert z tej serii (4 marca, Studio PR im. Lutosławskiego) w wykonaniu solistów i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Szymona Bywalca przyniósł bogaty, w znacznej części złożony z prawykonań program utworów Ignacego Zalewskiego, Pawła Buczyńskiego, Dariusza Przybylskiego, Aleksandra Kościówa, Macieja Zielińskiego, Tomasza Jakuba Opałki.

Krzysztof Kwiatkowski Muzyka współczesna,
w: Muzyka polska 2012. Raport roczny [nieopubl.]

Kategorie

Muzyka klasyczna