Muzyka polska w programach najważniejszych festiwali roku 2011

Z wielkich festiwali 2011 roku najciekawiej zaprezentował się „Chopin i jego Europa” organizowany przez NIFC, którego program, mimo obstrukcji ze strony ówczesnego dyrektora naczelnego, udało się skonstruować atrakcyjnie. Pojawiło się wiele wielkich osobowości świata pianistycznego, m.in. Elisabeth Leonskaja, Dina Yoffe, Lilya Zilberstein, Ingrid Fliter, Plamena Mangova, Alexander Lonquich, Alexei Lubimov, Nelson Goerner. Wielkim wydarzeniem było wykonanie Kwintetu Juliusza Zarębskiego przez Marthę Argerich z młodymi polskimi muzykami. Wystąpiło też kilka osobowości z Konkursu Chopinowskiego 2010: zwyciężczyni Yulianna Avdeeva, Daniil Trifonov, Evgeni Bozhanov, François Dumont, Leonora Armellini i Irene Veneziano. Wśród orkiestr znalazły się: Rosyjska Orkiestra Narodowa, Sinfonia Varsovia, orkiestra Filharmonii Wrocławskiej. Jak zawsze, wyraźny był nurt wykonawstwa historycznego. Orchestre des Champs-Elysées pod dyrekcją Philippe'a Herreweghe’a obok utworów Brahmsa wykonała Step Zygmunta Noskowskiego, z Orkiestrą Wieku Oświecenia Avdeeva wykonała oba koncerty Chopina. Z muzyki polskiej, oczywiście poza licznymi dziełami Chopina, wykonano ponadto Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego, pieśni Stanisława Moniuszki, Kwartet fortepianowy d-moll Noskowskiego, Oktet fortepianowy d-moll oraz Koncert fortepianowy E-dur Józefa Krogulskiego, Sekstet Krzysztofa Pendereckiego, Variations de bravoure na skrzypce i orkiestrę Karola Lipińskiego. Jak na festiwal głównie pianistyczny przystało, szeroko uczczono rocznicę zaprzyjaźnionego z Chopinem Liszta (Concerto pathétique na dwa fortepiany, poematy symfoniczne Hérolde funèbre i Orfeusz, oba koncerty fortepianowe, Rapsodia hiszpańska, utwory fortepianowe, Symfonia faustowska i wreszcie Via crucis), ale nie zabrakło też zrekonstruowanej X Symfonii Mahlera.

Rocznice Mahlera i Liszta zostały szeroko uczczone na jubileuszowym XV Festiwalu Beethovenowskim: na koncercie inauguracyjnym zabrzmiała II Symfonia „Zmartwychwstanie”, na kolejnych – Adagio z X Symfonii, Des Knaben Wunderhorn oraz pieśni Almy Mahler; Liszt został uczczony wykonaniem poematu symfonicznego Hamlet, fortepianowej Sonaty h-moll oraz Symfonią faustowską. W programie znalazły się też utwory Beethovena, Richarda Straussa, wykonano obie pasje Bacha oraz Pasję wg św. Łukasza Pendereckiego. Poza polskimi zespołami (Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Wrocławska Orkiestra Barokowa) wystąpiły zagraniczne (Württembergische Philharmonie, Dresdner Philharmonie, Lahti Symphony Orchestra, Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Elbipolis Barockorchestrer Hamburg.

„Wratislavia Cantans”, wciąż jeszcze pod dyrekcją artystyczną Paula McCreesha (była to przedostatnia przygotowana przezeń edycja), odbywał się podczas trzech weekendów września, a jego repertuar rozciągał się pomiędzy średniowieczem a współczesnością. Jednym z wątków był temat przemijania, w którym obok średniowiecznych pieśni w wykonaniu Gabrieli Consort znalazła się VIII Symfonia „Pieśni przemijania” Krzysztofa Pendereckiego oraz Symfonia pieśni żałosnych zmarłego w poprzednim roku Henryka Mikołaja Góreckiego. Odbyła się też seria recitali wybitnych solistów, jak Rachel Podger, Pieter Wispelwey, Nicholas Daniel, Gustav Leonhardt, Henning Kraggerud. W ostatni weekend w ramach występu zespołu Camerata Silesia prawykonanie swe miał utwór Pawła Szymańskiego Phylakterion, a festiwal zakończono Eliaszem Mendelssohna w wykonaniu połączonych sił polsko-brytyjskich pod dyrekcją McCreesha.

Festiwal Muzyki Polskiej, który do tej pory odbywał się w okolicach listopadowego święta narodowego, w 2011 roku po raz pierwszy odbył się latem (15−23 lipca). Wykonano na nim kompozycje Grażyny Bacewicz, Romana Palestra, Karola Lipińskiego, Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego, Zbigniewa Bargielskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Majkusiaka, Aleksandra Nowaka, Rafała Janiaka, Hanny Kulenty, Zygmunta Noskowskiego, Szymona Laksa, Franciszka Brzezińskiego, Józefa Nowakowskiego, Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego; szczególnymi wydarzeniami były wykonania utworów księcia Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego (Missa in F oraz opera Pierre de Medicis), a także występ Kronos Quartet, który wykonał m.in. kompozycje Olgi Hans i Hanny Kulenty.

Dorota Szwarcman Muzyka klasyczna,
w: Muzyka polska 2011. Raport roczny, Warszawa 2013

Kategorie

Muzyka klasyczna