Nowa polska muzyka na festiwalach i koncertach w roku 2016 (przegląd)

[w kolejności chronologicznej]

Łańcuch XIII (Warszawa, 31 stycznia – 13 lutego)
Tematem festiwalu były muzyczne przyjaźnie Witolda Lutosławskiego. Muzyka patrona wydarzenia zabrzmiała w towarzystwie utworów m.in. Konstantego Regameya, Andrzeja Panufnika i Henri’ego Dutilleux.

45. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (14–21 marca)
Specjalnie na Festiwal nowe utwory napisali m.in. Grzegorz Duchnowski, Dariusz Kaliszuk, Ewa Fabiańska-Jelińska, Monika Kędziora, Zbigniew Kozub, Marta Ptaszyńska, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Rafał Zapała.

68. Sesja „Musica Moderna” (Łódź, 14 marca – 20 maja)
Organizowane przez Akademię Muzyczną w Łodzi wydarzenia w kilku odsłonach objęły m.in. nowe utwory łódzkich kompozytorów: Marty Śniady, Tomasza Szczepanika i Artura Zagajewskiego.

30. „Musica Polonica Nova” (Wrocław, 8–16 kwietnia)
Atrakcją programu były prawykonania oper według opowiadań Stanisława Lema, którego 10. rocznica śmierci przypadła w tym roku. Ich autorami byli Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich, Krzysztof Wołek i Artur Zagajewski. Ponadto zabrzmiało ponad dwadzieścia nowych utworów, które napisali m.in. Zygmunt Krauze, Tadeusz Wielecki, Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Dariusz Przybylski. Wystąpili m.in. Orkiestra Muzyki Nowej, Andrzej Bauer, Maciej Frąckiewicz, Joanna Freszel, Wojciech Błażejczyk, Cellonet, Kwartludium, berliński zespół LUX:NM oraz fiński defunensemble.

24. Świętokrzyskie Dni Muzyki (Kielce, 15–29 kwietnia)
W programie Festiwalu znalazł się m.in. Koncert saksofonowy Hanny Kulenty. Ciekawym wydarzeniem była również prezentacja jedynego na świecie instrumentu skonstruowanego przez Sławomira Zubrzyckiego na podstawie projektów Leonarda da Vinci.

28. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (Kraków, 16–23 oraz 30 kwietnia)
Podczas Festiwalu zabrzmiały utwory m.in. Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna oraz Macieja Zielińskiego. Na zakończenie Festiwalu odbyło się prawykonanie oratorium Juliusza Łuciuka Tryptyk rzymski cz. III – Wzgórze w krainie Moria.

IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” (Bydgoszcz, 6–8 maja)
Na koncertach Festiwalu wykonano kompozycje m.in. Zbigniewa Chojnackiego, Sławomira Opalińskiego, Mateusza Ryczka, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli oraz Piotra A. Komorowskiego.

XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne (7–13 maja)
Współcześni kompozytorzy polscy, których utwory zabrzmiały na Festiwalu, to m.in. Krzysztof Baculewski, Zbigniew Bagiński, Wojciech Błażejczyk, Alicja Gronau, Jerzy Kornowicz, Jan Krenz, Zygmunt Krauze, Edward Pałłasz, Ignacy Zalewski. Wykonano również Partytury fotograficzne – utwór improwizowany autorstwa Szabolcsa Esztényi’ego, Ryszarda Lateckiego, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera, inspirowany fotografiami rumuńskiego artysty Andreia Baciu.

VIII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” (Lublin, 11–14 maja)
Temat przewodni ósmej edycji brzmiał „Inna mowa”. Specjalnie na zamówienie Festiwalu powstały dwa wykonane na nim utwory-spektakle: Rêve Rave Jagody Szmytki oraz Ivy Snowstalkers of Ancient Apron Piotra Kurka z librettem Michała Libery.

20. Forum Lutosławskiego (Lublin, 13–23 maja)
Podczas inaugurującego Festiwal koncertu symfonicznego zabrzmiały kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń, Pawła Buczyńskiego, Jerzego Kornowicza, Witolda Lutosławskiego oraz Andrzeja Panufnika.

IV Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (Gorzów, 13 – 20 maja)
W programie znalazł się m.in.  Koncert fortepianowy Włodka Pawlika z kompozytorem w roli solisty oraz prawykonanie Heureusement na orkiestrę symfoniczną Dariusza Przybylskiego.

Festiwal „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” (Warszawa, 17 maja – 9 czerwca)
Program nowego, powstałego z inicjatywy Macieja Grzybowskiego festiwalu objął dziesięć koncertów, m.in. w Studiu im. Witolda Lutosławskiego. Znalazło się w nim wiele współczesnych polskich utworów, w tym Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Tadeusza Bairda, Kazimierza Serockiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna. Wystąpiły tak uznane zespoły, jak Szymanowski Piano Trio, Meccore String Quartet, Sinfonia Varsovia oraz Camerata Silesia.

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej „Musica Electronica Nova” (Wrocław, 19–22 maja)
Hasłem nadzwyczajnego wydania odbywającego się co dwa lata Festiwalu było „Wzrastanie”. Najważniejszym polskim wydarzeniem stało się wykonanie przez Ensemble Intecontemporain Double Battery – nowej kompozycji Agaty Zubel napisanej na zamówienie paryskiego zespołu.

 59. „Warszawska Jesień” (16 – 24 września)
W bogatym programie wydarzeń operowych, multimedialnych i parascenicznych znalazły się dzieła polskie: Czarodziejska góra Pawła Mykietyna, Aaron S Sławomira Wojciechowskiego, Memoopera Marty Śniady, Milcząca rybka Jarosława Siwińskiego. Spoza muzyki scenicznej szczególną uwagę zwróciły Lasy deszczowe – nowy utwór Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil na orkiestrę i dwa flety (w interpretacji Łukasza i Agaty Długosz).

14. Festiwal „Sacrum – Profanum” (Kraków, 1 – 8 października)
Współczesna muzyka polska znalazła się w programach występów zagranicznych gwiazd: Ensemble Intercontemporain wykonał Double Battery Agaty Zubel, zaś Ensemble Musikfabrik zagrał Blind Walk Marcina Stańczyka – utwór zamówiony przez Festiwal. Wydarzeniem stało się prawykonanie Opery o Polsce Artura Zagajewskiego w reżyserii Piotra Stasika. 

V Festiwal „Neo Arte – Spektrum Muzyki Nowej” (Gdańsk, 6 – 8 października)
W programie znalazły się m.in. Four Seasons Greetings na orkiestrę smyczkową i solistów Joanny Bruzdowicz, koncert zespołu Kwadrofonik z kompozycjami polskich kompozytorów młodego pokolenia (Wojciechowski, Blecharz, Zapała, Laskowski) i występ trójmiejskiego NeoQuartet.

12. Festiwal „Kwartesencja” (Warszawa, 22 – 23 października)
Na festiwalu z udziałem Royal String Quartet oraz zaproszonych przez nich gości miało miejsce m.in. prawykonanie zamówionego przez organizatorów Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego. 

II Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” (Gdańsk, 6 – 17 listopada)
Program, który objął aż dziesięć koncertów oraz kilka imprez towarzyszących, stał się obszerną prezentacją muzyki polskiej. Wykonano utwory m.in. Pawła Hendricha, Krzysztofa Olczaka, Tadeusza Wieleckiego, Jarosława Płonki, Andrzeja Dziadka, Wojciecha Blecharza, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego oraz wielu młodych twórców związanych ze środowiskiem trójmiejskim. Także wśród wykonawców dominowali muzycy i zespoły z Trójmiasta (Chór Kameralny 441 Hz, Sinfonietta Pomerania, Orkiestra Akademii Muzycznej w Gdańsku, Trio Sopot).

69. Sesja „Musica Moderna (3 – 8 grudnia)
W programie drugiej w 2016 roku sesji znalazła się m.in. muzyka Marka Chołoniewskiego oraz kompozycje Tadeusza Wieleckiego – Obraz wielokrotny i Artura Zagajewskiego – Staloocy.

Inne koncerty i wydarzenia cykliczne

Audio Stage (Warszawa, 23 października)
Wieczór preludiów i monodramów audioscenicznych jest kontynuacją cyklu, rozpoczętego w roku 2012. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Na koncercie przedstawione zostały cztery monodramy skomponowane przez Aldonę Nawrocką, Piotra Roemera, Adama Porębskiego i Andrzeja Kopcia. 

Generacje (Warszawa, 4 grudnia)
Na 20. koncercie cyklu, organizowanego od 2003 roku, w Studiu im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa przedstawiła prawykonania Kolonii karnej Wojciecha Błażejczyka do tekstu Franza Kafki oraz Fjör-ður na orkiestrę Michała Moca. 

 Festiwal Siedmiu Nurtów (Warszawa, 19 – 26 czerwca)
Festiwal zorganizowany został z okazji 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. Każdy z siedmiu koncertów zaprezentował jeden z nurtów, w jakie ujęta została historia muzyki polskiej lat 1945-2015. Twórcy, których muzykę przedstawiono na tej najobszerniejszej w roku 2016 prezentacji muzyki polskiej, to: Rafał Augustyn, Wojciech Błażejczyk, Agata Zubel, Paweł Romańczuk, Anna Zaradny, Marek Chołoniewski, Cezary Duchnowski, Szabolcs Esztényi, Adam Pierończyk, Andrzej Panufnik, Witold Lutosławski, Zbigniew Bargielski, Krzysztof Meyer, Aleksander Lasoń, Prasqual, Tadeusz Baird, Aleksander Nowak, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Marek Stachowski, Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Stanisław Krupowicz, Marcin Bortnowski, Roman Haubenstock-Ramati, Adam Falkiewicz, Jacek Grudzień, Paweł Mykietyn, Krzysztof Penderecki, Sławomir Wojciechowski, Kazimierz Serocki, Krystyna Moszumańska-Nazar, Witold Szalonek, Marcin Stańczyk, Jagoda Szmytka, Dobromiła Jaskot, Dorota Dywańska, Tomasz Sikorski, Zygmunt Krauze, Magdalena Długosz, Weronika Ratusińska, Zbigniew Rudziński, Henryk Mikołaj Górecki, Zygmunt Konieczny, Tadeusz Wielecki, Kazimierz Pyzik, Grażyna Bacewicz, Hanna Kulenty, Jarosław Siwiński, Jerzy Kornowicz, Marcin Błażewicz, Bartosz Kowalski, Tomasz Jakub Opałka oraz formacje sultan hagavik i Kawalerowie Błotni.

Karkowski/Xenakis (Warszawa, 17 października – 23 listopada)
W Nowym Teatrze w Warszawie odbył się cykl wydarzeń poświęconych twórczości Zbigniewa Karkowskiego w kontekście wpływów jego mistrza Iannisa Xenakisa. Wystąpili m.in. zespół Appartment House, Anton Lukoszevieze, Aleksander Gabryś i Kasper Toeplitz.

Salon Muzyczny Chóru Polskiego Radia
Bohaterami nowego cyklu spotkań w krakowskiej Willi Decjusza byli Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Paweł Mykietyn, Andrzej Kwieciński, Paweł Łukaszewski. Ideą projektu jest spotkanie autorów z odbiorcami ich twórczości, wspólna rozmowa i celebracja sztuki muzycznej dzisiejszych czasów.

Krzysztof Kwiatkowski
2017-05-05

Kategorie

Muzyka klasyczna