Polskie festiwale 2011 w czołówce

Letnie festiwale muzyczne organizowane w naszym kraju przez dziesięć lat (liczonych od startu Open'era, który w roku 2011 odbywał się po raz dziesiąty) zdobyły nie tylko publiczność na miejscu, ale i uznanie za granicą. Gdyński Open’er po raz drugi z rzędu otrzymał wyróżnienie European Festival Award w kategorii „duże festiwale”. Regularnie promują Open’era w różnych zestawieniach brytyjskie media. Z kolei Off Festival w Katowicach otrzymał na zakończenie sezonu 2011 nagrodę European Festival Award w kategorii „festiwale średniej wielkości”.

Powyżej mowa oczywiście o płatnych imprezach – w dziedzinie darmowych przodującą na świecie (także od strony frekwencyjnej) imprezą pozostaje Przystanek Woodstock, który od czasu przeniesienia do nadgranicznego Kostrzyna nad Odrą nabrał bardziej międzynarodowego charakteru, zarówno jeśli chodzi o publiczność, jak i występujących artystów.

Duża agencja marketingowa Havas Sports & Entertainment zajmująca się doradztwem i wymyślaniem strategii dla sponsorów w dziedzinie sportu i rozrywki, ogłosiła w roku 2011 wyniki badań 64 letnich festiwali na terenie całej Europy, biorąc pod uwagę cztery z polskich imprez. Wszystkie trafiły do pierwszej dwudziestki podsumowania. A w zestawieniu biorącym pod uwagę bardzo rynkowy wskaźnik – stosunek jakości do ceny – polskie festiwale okazały się bezkonkurencyjne, zajmując cztery z sześciu pierwszych miejsc. Pierwszą pozycję zajął oczywiście bezpłatny Przystanek Woodstock, na drugim miejscu znalazł się Off Festival z Katowic, na trzecim Open'er, a na szóstym –  organizowany przez tę samą agencję (Alter Art) krakowski Coke Music Live.

Rezultaty specjaliści z Havasa oparli na 24 mierzalnych kryteriach związanych z line-up (czyli zestawem zaproszonych artystów), cenami biletów i dodatkowych usług na miejscu, logistyką, organizacją i bezpieczeństwem. Końcową grupę dobrali na podstawie liczby odniesień i wzmianek w mediach. Przy okazji okazało się, że Polska jest – obok Serbii (Exit Festival), Węgier (Sziget Festival) i Słowacji (Pohoda Festival) – jednym z tych krajów, które najmocniej zapracowały na przyrost publiczności festiwalowej w Europie – średnio o 8 tys. osób w przeliczeniu na jedną imprezę od roku 2008 (dane: Havas Sports & Entertainment, 2011).

Bartek Chaciński Nowe prądy w polskiej muzyce rozrywkowej: pop, rock, hip-hop,
w: Muzyka polska 2011. Raport roczny, Warszawa 2013

Kategorie

Edukacja muzyczna hip-hop / pop / rock / alternatywa