Prace doktorskie obronione w 2011 roku (wykaz)
Wykaz prac doktorskich z dziedziny muzykologii i sztuk muzycznych obronionych w roku 2011 (w kolejności alfabetycznej):
AKADEMIA MUZYCZNA IM. FELIKSA NOWOWIEJSKIEGO W BYDGOSZCZY
Wydział Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej
- Monika Brewczak: Znaczenie doboru repertuaru dla rozwoju artystycznego chóru na przykładzie Zespołu Wokalnego SOUL. Promotor: prof. Elżbieta Wtorkowska (AM Bydgoszcz)
- Izabela Tomaszewska: Chopin w muzyce chóralnej. problematyka wykonawcza i interpretacyjna. Promotor: prof. Elżbieta Wtorkowska (AM Bydgoszcz)
AKADEMIAMUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI
Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej
- Magdalena Owczarek: Emocje w muzyce i interpretacji muzyki ruchem na przykładzie wybranych utworów. Promotor: kw. II st. Barbara Gruberne-Bernacka, prof. AT w Warszawie
Wydział Wokalno-Aktorski
- Patrycja Krzeszowska-Kubit: Wybór liryki wokalnej Karola Mroszczyka – szczególna rola poezji stanowiącej źródło inspiracji kompozytora. Promotor: prof. Grażyna Krajewska-Ambroziak z AM Łódź
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU
Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii
- Alina Błońska: Język kompozytorski a inspiracja w utworze Światłość w ciemności. Promotor: prof. AM dr hab. Krystian Kiełb
- Dobromiła Diana Jaskot: Adaptacja spektralnych i mikrochordalnych zjawisk akustycznych oraz procesów cyfrowej analizy i transformacji dźwięku w muzyce instrumentalnej na przykładzie Echeverii na wielką orkiestrę symfoniczną. Promotor: prof. AM dr hab. Krystian Kiełb
Wydział Instrumentalny
- Tomasz Głuchowski: Muzyka organowa Jana Pieterszoona Sweelincka – muzealny relikt czy niewyczerpane źródło inspiracji dla organisty XXI wieku. Promotor: ad. II st. prof. UMFC Magdalena Czajka (Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie)
- Waldemar Gromolak: Prawidłowe opanowanie gitarowych technik apoyando oraz tirando kluczem do swobodnego wyrażania myśli muzycznych. Promotor: prof. Piotr Zaleski
Wydział Edukacji Muzycznej
- Aleksandra Maciejczyk: Kształcenie głosu w śpiewie zespołowym na przykładzie wybranej literatury muzyki sakralnej. Promotor: prof. Mirosława Knapik (Uniwersytet Śląski – Katowice)
INSTYTUT EDUKACJI MUZYCZNEJ UNIWERSYTETU KAZIMIERZA WIELKIEGO
- Christian Bährens (Berlin, Niemcy): Problematyka wykonawcza Utrecht Te Deum Georga Fridricha Händla w aspekcie budowy formalnej i interpretacji treści utworu. Promotor: dr hab. Bernard Mendlik, prof. nadzwyczajny UKW
INSTYTUT MUZYKI UNIWERSYTETU WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
- Jacek Kraszewski: Requiem Gabriela Faure – problemy wykonawcze w pracy ze studentami Akademii Sztuki w Szczecinie. Promotor: prof. nadzw. Czesław Grabowski
- Tadeusz Mazurek: Dziesięć tańców polskich i Gry weneckie Witolda Lutosławskiego w aspekcie sztuki wykonawczej. Promotor: prof. UWM Marcin Wawruk
INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO
- Ks. Zbigniew Stępniak: Studium repertuaru wybranych polskich chórów akademickich w dwudziestoleciu 1980-2000. Promotor: dr hab. Stanisław Dąbek
INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
- Aneta Markuszewska: Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714). Promotor: Alina Żórawska-Witkowska
- Sylwia Zabieglińska: Schönberg i Kandinsky – wzajemne związki postaw estetycznych i środków wyrazu. Promotor: Zbigniew Skowron
KATEDRA MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA
- Mikołaj Rykowski: Harmoniemusik – społeczny i artystyczny fenomen kultury muzycznej Europy środkowej w XVIII i pierwszej połowie XIX wieku. Promotor: prof. UAM dr hab. Ryszard D. Golianek
- Ewa Schreiber: Wyobraźnia metaforyczna i jej przejawy we współczesnej myśli o muzyce i twórczości kompozytorskiej. Koncepcje Pierre’a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gerarda Grisey’a. Promotor: prof. UAM dr hab. Ryszard D. Golianek
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA
- Małgorzata Bornowska: Wybrane zagadnienia z zakresu interpretacji dzieł wokalno-instrumentalnych na przykładzie Quatre motets pour un temps de penitence Francisa Poulenca oraz Requiem C-dur Charlesa Gounoda. Promotor: Dr hab. Warcisław Kunc, prof AM w Poznaniu.
- Sylwia Fabiańczyk-Makuch: Marynistyka w literaturze chóralnej w twórczości kompozytorów XX i XXI w. Promotor: dr hab. Wanda Tchórzewska-Kapała, prof. UMFC
- Maria Gabryś: Analiza i interpretacja wybranych utworów fortepianowych W.A. Mozarta w świetle retoryki jego oper. Promotor: Elżbieta Tarnawska, prof. UMFC
- Agata Góreczna-Jakubczak: Chóralne utwory liturgiczne ks. Antoniego Chlondowskiego. Wybrane zagadnienia wykonawcze. Promotor: dr. Maria Wacholc, prof. UMFC
- Paweł Gusnar: Realizacja elementów muzyki jazzowej w literaturze saksofonowej na przykładzie trzech sonat na saksofon i fortepian: Phila Woodsa, Billa Dobbinsa i Ramona Rickera. Promotor: Zbigniew Płużek, prof. UMFC
- Iwona Hossa-Derewecka: Archetypiczny obraz kobiety w życiu i twórczości Karola Szymanowskiego – analiza porównawcza wybranych partii sopranowych pogłębiona własnym doświadczeniem wykonawczym. Promotor: dr hab. Wojciech Maciejowski, prof. AM
- Izabela Kłosińska: Głos ludzki w kompozycjach sakralnych Wojciecha Kilara na przykładzie Magnificat. Promotor: prof. Jerzy Knetig
- Grzegorz Piotr Kołodziej: Różnorodność charakterologiczna postaci Figara, Papagena, Don Giovanniego, kreowanych przez głos barytonowy w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta w oparciu o zarejestrowane wykonania sceniczne omawianych partii w operach Wesele Figara, W krainie czarodziejskiego fletu, Don Giovanni. Promotor: dr hab. Ewa Iżykowska-Kłosiewicz, prof. UMFC
- Agnieszka Kozło: Ewolucja formy sonatowej w polskiej muzyce kameralnej na wiolonczele i fortepian, na przykładzie sonat Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Witolda Szalonka. Promotor: prof. Andrzej Bauer
- Bogusław Kręgielewski: Rytm i jego realizacja w koncercie Mazowsza w oparciu o Naukę o rytmie muzycznym Witolda Rudzińskiego. Promotor: prof. Ryszard Dudek
- Anna Moniuszko: Barokowe dzieło operowe w aspekcie współczesnej praktyki wykonawczej na przykładzie Dydony i Eneasza Henry’ego Purcella. Promotor: dr hab. Wioletta Miłkowska
- Aldona Nawrocka-Woźniak: Dyspozycja elementów muzycznych a proces kształtowania formy w Sinfonii contertante per tromba ed orchestra. Promotor: prof. Marian Borkowski
- Agnieszka Przemyk-Bryła: Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa. Promotor: prof. Alicja Paleta-Bugaj
- Jolanta Quattrini: Zagadnienia interpretacji wybranych partii sopranowych w operach włoskich opera seria okresu późnego klasycznego i romantyzmu. Promotor: prof. Kazimierz Pustelak
- Jacek Rogala: Współpraca dyrygenta z kompozytorem, solistą i reżyserem dźwięku podczas realizacji nagrań wybranych utworów cyklu płytowego „Album Polski”. Promotor: prof. Marek Pijarowski
- Beata Szebesczyk: Inspiracja polską muzyką ludową w twórczości kompozytorów współczesnych na przykładzie Pieśni zielonych Tadeusza Szeligowskiego, Piosenek ludowych Edwarda Pałłasza oraz Siedmiu pieśni kurpiowskich Stanisława Moryto. Promotor: Katarzyna Jankowska Borzykowska, prof. UMFC
- Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Kompromis – konieczność czy wygoda? Próba zdefiniowania granic kompromisu w wykonawstwie muzyki organowej na przykładzie twórczości organowej i kameralnej Jozefa Gabriela Rheinbergera. Promotor: Magdalena Czajka, prof. UMFC