Pracownia Muzyki Tradycyjnej i stałe programy IMiT w roku 2015

17 czerwca 2015 roku, z inicjatywy Andrzej Kosowskiego – dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca oraz Forum Muzyki Tradycyjnej, została powołana Pracownia Muzyki Tradycyjnej, której celem jest koordynowanie programów wspierających rozwój inicjatyw, zarówno w ramach instytucji, jak i nieformalnych grup, na rzecz zachowywania i kontynuacji tradycyjnej kultury muzycznej w Polsce.

W ramach stałych programów IMiT w roku 2015 kontynuowane były działania artystyczno-edukacyjne zapoczątkowane w latach wcześniejszych. Warsztaty w V edycji Szkoły mistrzów tradycji prowadzone były przez: śpiewaczki z Podlasia (Anna Tesluk, Nadzieja Osipiuk, Zofia Kierdylewicz, Eudokia Markiewicz, Maria Dmitruk, Julita Charytoniuk; koordynator Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia), muzykantów z Kielecczyzny (Stanisław Witkowski, Władysław Bąk oraz śpiewaczka Maria Kowalik; koordynator Stowarzyszenie To.pole), muzykantów z Żywiecczyzny (Kapela Braci Byrtków, Kapela Fickowo Pokusa; koordynator Fundacja 9.sił). Podczas V edycji Szkoły mistrzów budowy instrumentów ludowych powstały rekonstrukcje: kaszubskich skrzypiec diabelskich (Tadeusz Makowski), żywieckich gęśli (Stanisław Bafia), kujawskich basów dłubanych (Katarzyna Rosik, Zbigniew Butryn) oraz instrument do dziś funkcjonujący w żywej tradycji – mazowiecka ligawa adwentowa (Stanisław Jałocha).

Zainicjowane przez środowisko Forum Muzyki Tradycyjnej w Roku Kolberga projekty dotyczące tradycyjnej kultury muzycznej, zwłaszcza na wsiach i w małych miejscowościach, miały swoją kontynuację w roku kolejnym, a ostatecznie stały się programami stałymi Pracowni Muzyki Tradycyjnej. Szkoły Tradycji, działające w ramach szerszej struktury określanej jako Akademia Kolberga, jednoczącej stowarzyszenia i osoby indywidualne objęły swym zasięgiem kilka regionów: dolnośląska w Ocicach pod Bolesławcem, roztoczańska w Kocudzy, Dzwoli, Janowie Lubelskim, Zdziłowicach, Szklarni, Momotach Górnych oraz Lublinie, kielecka w Sędku pod Łagowem, kurpiowska w Bandysiach i Czarni, a także łęczycka w Mchowicach oraz wiązownicka i podlaska. Barwną i najbardziej dynamiczną częścią Akademii Kolberga są Wiejskie Kluby Tańca, które organizują potańcówki i „pograjki” we wsiach, w których pamięta się jeszcze dawną muzykę ludową i zabawę taneczną.

Warto również odnotować fakt, iż w 2015 roku pojawiła się innowacja w programie ministerialnym „Dziedzictwo kulturowe – Kultura ludowa i tradycyjna” (faktycznie obejmie ona działania w roku 2016), polegająca na możliwości ubiegania się o stypendium „mistrza tradycji” przez lokalnych depozytariuszy tradycyjnych umiejętności i wiedzy (w tym z zakresu muzyki, tańca i budowy instrumentów muzycznych) w celu wspierania procesu transmisji w obrębie danej wspólnoty kulturowej. Zadanie ma charakter pilotażowy.

W ramach programu IMiT „Muzyczne białe plamy”, z inicjatywy twórców portalu Muzykatradycyjna.pl, został sporządzony obszerny katalog najważniejszych polskich publikacji dotyczących tradycyjnej muzyki i tańca. Autorami projektu są: Kaja Maćko-Gieszcz, Barbara Śnieżek (NIFC) i Piotr Dorosz (ISPAN), a sam katalog dostępny jest on-line na stronie: http://imit.org.pl

Weronika Grozdew-Kołacińska
07/18/2016

 

Kategorie

Muzyka klasyczna