Premiery operowe i baletowe w roku 2015

W roku 2015 miało miejsce kilka ważnych inscenizacji współczesnych oper kompozytorów polskich. Niewątpliwie najżywszy oddźwięk wzbudziło prawykonanie 26 czerwca Czarodziejskiej góry Pawła Mykietyna według powieści Tomasza Manna, które odbyło się w ramach festiwalu „Malta” w Poznaniu.

Współtwórcami dzieła byli reżyser Andrzej Chyra, dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz artysta sztuk wizualnych Mirosław Bałka. Opera powstała jako koprodukcja Festiwalu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Krakowskiego Biura Festiwalowego (w Krakowie opera została powtórzona na festiwalu „Sacrum Profanum”) i Programu 2 Polskiego Radia.

Również w Poznaniu, 14 marca 2015 roku w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki po raz pierwszy przedstawiono kosmiczną Space Opera Aleksandra Nowaka do libretta bułgarskiego pisarza Georgi'ego Gospodinowa. Kierownictwo muzyczne sprawował Marek Moś, spektakl wyreżyserowała Ewelina Piotrowiak.

10 czerwca 2015 roku w Operze Krakowskiej miało miejsce prawykonanie opery Marcina Błażewicza o Oldze Boznańskiej, zatytułowanej Olga Bo. Dzieło powstało w związku z obchodami 150. rocznicy urodzin polskiej malarki.

Olimpię z Gdańska, nową operę Zygmunta Krauzego na podstawie libretta Krystyny i Blaise’a de Obaldich, przedstawiła 20 listopada Opera Bałtycka. Dzieło osnute jest na wątkach z życia i twórczości Stanisławy Przybyszewskiej. Spektakl wyreżyserował Jerzy Lach.

W kolejnej odsłonie „Projektu P”, prezentującego dzieła sceniczne młodych polskich kompozytorów, Teatr Wielki – Opera Narodowa przedstawiła prawykonania dwóch nowych utworów: Requiem dla ikony Katarzyny Głowickiej i Voyager Sławomira Kupczaka (22 maja i kolejne wykonania). Oba spektakle wyreżyserował Michał Borczuch.

Najmłodsze audytorium było z kolei głównym adresatem wystawionej przez Operę na Zamku w Szczecinie Historii najmniej prawdopodobnej Jerzego Kornowicza – multimedialnej opery na motywach baśni Hansa Christiana Andersena (19 grudnia).

Kilka nowych spektakli, wykonanych po raz pierwszy w roku 2015, przedstawili twórcy młodszego pokolenia. Operetka - opera Michała Dobrzyńskiego na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza, w reżyserii Jerzego Lacha pod kierownictwem muzycznym Przemysława Fiugajskiego, została wystawiona dwukrotnie na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej (29 i 30 maja). W Operze na Zamku w Szczecinie 30 maja odbyło się natomiast prawykonanie baletu Alicja w Krainie Czarów Przemysława Zycha z choreografią Jacka Tyskiego.

„Scena młodych” – doroczny cykl Warszawskiej Opery Kameralnej miał w roku 2015 trzecią odsłonę. Dwa spośród czterech spektakli, jakie miały miejsce między 30 października a 29 listopada były dziełem młodych kompozytorów. Na widowisko Rytuały – MimOpera złożyła się opera kameralna Sacred Emily Eunho Changa (Koreańczyka studiującego w Polsce) oraz sześć etiud pantomimicznych ilustrowanych muzyką młodych kompozytorów: Adrianny Furmanik-Celejewskiej, Anny Marii Huszczy, Artura Słotwińskiego, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Tomasza Wiśniewskiego oraz Marcina Piotra Łopackiego. Do spektaklu Dialog Lustra muzykę napisała Hanna Raniszewska. Na tej samej scenie, 15 grudnia odbyło się prawykonanie opery Dariusza Przybylskiego Orphée

Z ważniejszych inscenizacji znanych już dzieł polskich kompozytorów, jakie miały miejsce w roku 2015, warto wymienić Portret Mieczysława Weinberga, przygotowany przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania), wystawiony 16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Na tej samej scenie, 18 stycznia można było obejrzeć także inną produkcję poznańskiego teatru - Cyberiadę Krzysztofa Meyera. Opera Wrocławska pokazała z kolei Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego (21 lutego) i Pułapkę Zygmunta Krauzego (24 kwietnia).

Krzysztof Kwiatkowski
2016-10-28

Kategorie

Muzyka klasyczna