Prace habilitacyjne obronione w roku 2013 (wykaz)

Wykaz prac i postępowań habilitacyjnych z zakresu muzykologii i sztuk muzycznych zakończonych w roku 2013 (w kolejności alfabetycznej):

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. FELIKSA NOWOWIEJSKIEGO W BYDGOSZCZY

Wydział instrumentalny

  • Katarzyna Bąkowska – osiągnięcie artystyczne: Concerto grosso oraz sonata w twórczości mistrzów włoskiego baroku – Arcangelo Corellego i Francesco Geminianiego
  • Piotr Biskupski – osiągnięcie artystyczne: Fantazja Polska
  • Joanna Czapińska-Wróblewska – Ewolucja fakturalno-strukturalna francuskiego trio fortepianowego na przykładzie utworów C. Debussy’ego, E. Chaussona, G. Fauré w aspekcie kreacji wykonawczej
  • Grzegorz Dąbrowski Oblicza neoklasycyzmu w kompozycji i interpretacji na przykładzie wybranych sonat na fagot i fortepian Camille’a Saint-Saënsa, Charlesa Koechlina i Paula Hindemitha
  • Katarzyna Rajs – Chopinowski idiom mazurkowy w fortepianowych mazurkach Romana Maciejowskiego. Wybrane aspekty poetyki muzycznej

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W POZNANIU

Wydział instrumentalny

  • Bogdan Narloch Organy i muzyka organowa na Pomorzu (Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 2012)
  • Jan Bokszczanin Główne tendencje w rozwoju rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej (Wydawnictwo Polihymnia, 2012)
  • Taras Wasko Polska suita fortepianowa na cztery ręce na tle muzyki europejskiej (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, 2013)
  • Danuta Wasko Polska suita fortepianowa na cztery ręce na tle muzyki europejskiej (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, 2013)
  • Katarzyna Stroińska-Sierant Melodie wielkopolskie na kwartet jazzowy (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2013)
  • Wojciech Olszewski Pianistyka Davida Fostera i Steviego Wondera oraz jej wpływ na stylistykę pop music (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2013)

Wydział instrumentów smyczkowych, harfy, gitary i lutnictwa

  • Dorota Kwiecińska-Erenz Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku. Sonaty na skrzypce i fortepian Cesara Francka i Karola Szymanowskiego (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2011)

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI

  • Tomasz Bartoszek osiągnięcie artystyczne: płyta CD zawierająca Quatuor pour la fin de Temps Oliviera Messiaena, wydana w 2004 r. przez wytwórnię DUX (DUX 0459)
  • Elżbieta ChacińskaZnaczenie techniki bel canto w stylizowanych pieśniach ludowych
  • Mariusz DrzewickiAsocjacja założeń stylistycznych inspirowanych muzyką Andaluzji w twórczości fortepianowej Izaaka Albéniza jako wynik tendencji tworzenia muzyki w nurcie narodowym na przykładzie Suite española op.47 i Cantos de España op. 232
  • Anna Dzionek-Kwiatkowska – Muzyka kwiatów i muzyka morza – mimetyzm a symbolizm w cyklach pieśni Flores Argentinas Carlosa Guastavino i Sea Pictures Edwarda Elgara
  • Krzysztof Grzeszczak – osiągnięcie artystyczne: utwór Locus inaestimabilis na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną z 2011 r.
  • Monika Izabela Kędziora – osiągnięcie artystyczne: utwór AEQUINOCTIUM na orkiestrę z 2009 r.
  • Stanisław Daniel Kotliński – Ewolucja głosu ludzkiego w kontekście filozofii kształcenia i metody wokalnej Barbary Iglikowskiej
  • Zoltán Kovács osiągnięcie artystyczne: wykonanie światowej prapremiery kompozycji Dorothee Eberhardt Neon na klarnet i fortepian w Filharmonii Monachijskiej (Gasteig) w dniu 3 marca 2013 r., nagrane przez radio Bayerischer Rundfunk
  • Maciej Łabecki – osiągnięcie artystyczne: nagranie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego
  • Ewa Marciniec – osiągnięcie artystyczne: nagranie Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego, utrwalone na płycie CD (NAXOS 8.570724)
  • Bożena Hanna Wagner Witold Lutosławski Pieśni dla dzieci na głos i fortepian. Interakcje między słowem a muzyką, jako równoważnymi elementami wykonawstwa piosenek dla dzieci na przykładzie wybranych kompozycji

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU

Wydział instrumentalny

  • Stanisław Karol Halat Rodzaje akompaniamentów i ich rola w kreowaniu muzycznego przekazu w grze na zestawie jazzowym
  • Dariusz Adam Kaliszuk Sesja nagraniowa jako jedno z najtrudniejszych zadań w pracy perkusisty
  • Aleksandra Maria Rupocińska – osiągnięcie artystyczne: 1. Francois Bernard Mache – Korwar na klawesyn i taśmę, 2. Marcin Bortnowski – Pod mgłą brunatną zimowego świtu, 3. Marcin Rupociński – Secundum interiorem hominem
  • Anna Rutkowska-Schock – osiągnięcie artystyczne: 1. Inspirations Parisiennes, 2. Musiques des Expos
  • Dariusz Stefan Samól Muzyka saksofonowa w twórczości polskich kompozytorów – dzieła wybrane
  • Karol SzymanowskiWibrafon jako instrument harmoniczny w zespole jazzowym
  • Elżbieta Anna WoleńskaJohann Sedlatzek – Souvenir

Wydział wokalny

  • Jacek Aleksander Ozimkowski – osiągnięcie artystyczne: 1. Jasnogórska muzyka na Boże Narodzenie vol. 1 z utworami M. J. Żebrowskiego, J. Kobierkowicza i F. Perneckhera, 2. Jasnogórska muzyka dawna vol. 4, Vesperae in D M.J. Żebrowskiego, 3. Jasnogórska muzyka dawna vol. 5, Vesperae O. Eryka Briknera OSSPE

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KATOWICACH

Wydział wokalno-instrumentalny

  • Arkadiusz Adamski – Kwartet klarnetowy Krzysztofa Pendereckiego
  • Beata Bilińska – wykonania XX-wiecznych koncertów na fortepian z orkiestrą (Zmartwychwstanie K. Pendereckiego, II Koncert fortepianowy L. Różyckiego, Etiudy symfoniczne A. Malawskiego, II Koncert fortepianowy W. Kilara)
  • Magdalena Pilch – Kompleksowa wizja fletu romantycznego w zakresie budowy, brzmienia, techniki gry i praktyki wykonawczej według Die Kunst des Flötenspiels in theoretish-praktischer Bezihung dargestellt von A.B. Fürstenau op.138 (wyd. UNUM, Kraków 2011)
  • Paweł SobierajskiSakralna liryka wokalna Jerzego Rosińskiego (wyd. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2012)
  • Marek UrbańczykOchrona i konserwacja organów zabytkowych na tle rozwoju sztuki organmistrzowskiej

 

AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU

Wydział instrumentalny

  • Andrzej BukowskiPolska muzyka klarnetowa 1914-1939 na przykładach nie publikowanych utworów F. Nowowiejskiego, G. Fitelberga, T. Z. Kasserna, A. Malawskiego, M. Kondrackiego, L. M. Rogowskiego
  • Andrzej KacprzakRoman Maciejewski – twórca oryginalny i nieznany. Studium twórczości skrzypcowej
  • Paweł Kukliński – Antoni Rutkowski Trio fortepianowe g-moll op. 13, Sonata skrzypcowa c-moll op. 5, płyta CD (wyd. Acte Prealable, nr kat. AP 0292, 2013)
  • Elżbieta Pasierowska-KołodziejWitold Lutosławski – utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne
  • Tadeusz SamerekAkordy sukcesu i pasaże tęsknoty. Enneagram kluczem do interpretacji sonat wiolonczelowych Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana

Wydział dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej, edukacji artystycznej, rytmiki i jazzu

  • Iwona Bożena Bańska – płyta CD: Za górami, za lasami… niezwykłe opowieści dla małych i dużych
  • Kazimierz Dąbrowski – płyta CD: Oratio
  • Tomasz Dzięcioł Utwory chóralne artystycznym świadectwem kultu Maryi
  • Anna Galikowska-Gajewska – płyta DVD, książka i album fotograficzny: Brzmienie w interpretacjach ruchowych utworu muzycznego. Debussy, Cage, Penderecki, Szalonek, Dobrowolski, Olczak, Kaiser
  • Joanna Glenc – płyta CD: Jacek Glenc, Religioso e Poetico – autograf kompozytora – utwory na chór mieszany a cappella
  • Anna Olszewska – płyta CD: Nieznane dzieła S. Ziemianowskiego: Msza C-dur, Vesperae D-dur, Vesperae C-dur
  • Anna Szostak-Myrczek Musica figurata ad usum publicum. Krzysztof Baculewski – twórczość chóralna w kontekście praktyki wykonawczej
  • Anna Tarnowska – zbiór płyt DVD i CD: 1. Piotr Schmidtke „Muzeum Histeryczne Madame Eurozy”, 2. Modest Musorgski „Borys Godunow”, 3. Roman Maciejewski „Msza Pasterska” oraz polskie kolędy i pastorałki, 4. A) Henryk Jan Bator “Agnus Dei” i “Deus Vicit”, B) Randall Thompson “Alleluja”, C) Jarosław Gołembiewski „Gloria op. 95 for Pope John Paul II”, 5. Ignacy Jan Paderewski „Manru”
  • Beata WróblewskaPieśni Joachima Schwarza w opracowaniach wokalnych i wokalno-instrumentalnych

 

AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE

Wydział twórczości, interpretacji i edukacji muzycznej

Dyrygentura

  • Tomasz Chmiel – osiągnięcie artystyczne: Artur Malawski I Symfonia (rekonstrukcja, wykonanie i nagranie utworu)
  • Małgorzata KaniowskaDyrygent – współtwórca. Granice ingerencji w interpretację współczesnych partytur muzycznych. Ryszard & Aleksander Gabryś – Muzyka na smyczki

Kompozycja

  • Magdalena Długosz – osiągnięcie artystyczne: Utwór Gemisatos na orkiestrę, solową partię komputerową, perkusję koncertującą i live electronics

Teoria muzyki

  • Małgorzata Janicka-Słysz – osiągnięcie artystyczne: Monografia Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacje

Wydział instrumentalny

  • Anna Dębowska-JaroszekKameralistyka fortepianowa Josepha Jongena. Od ewolucji języka muzycznego po zagadnienia wykonawcze
  • Jacek Dumanowski – Sonaty altówkowe Carla Stamitza, Johanna Baptisty Vanhala i Johanna Nepomuka Hummla. Studium klasycznej stylistyki wykonawczej
  • Susi FerfogliaMsza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku
  • Monika Gardoń-Preinl – Kwintet Es-dur na instrumenty dęte i fortepian KV 452 W. A. Mozarta. Wielki kwintet Es-dur op. 16 L. van Beethovena. Analiza dzieła a interpretacja wykonawcza w kontekście historii gatunku
  • Benedykt Matusik Muzyka na trąbki i kotły. Historia i znaczenie zawodowej organizacji muzyków w kontekście współczesnej praktyki wykonawczej
  • Anna Miech Synergia w grze kameralnej w aspekcie pianistycznych środków wykonawczych na przykładzie wybranych utworów kameralnych Carla Marii von Webera, Gabriela Fauré i Dymitra Szostakowicza
  • Wacław MulakWspółczesne corno da caccia. Charakterystyka oraz zastosowanie instrumentu w muzyce solowej i orkiestrowej na przykładzie twórczości kompozytorów baroku i późnego romantyzmu
  • Agata SapiechaMowa dźwięków w muzyce XVII wieku. Interpretacja wybranych utworów Kaspara Förstera juniora i jego mistrzów
  • Marek Stefański Źródła inspiracji twórczych i formy ich wyrazu w muzyce organowej kompozytorów krakowskich w drugiej połowie XX wieku, na przykładzie wybranych utworów Tadeusza Machla, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Juliusza Łuciuka i Jana Jargonia
  • Monika Wilińska-Tarcholik Forma suitowa z punktu widzenia wykonawcy na przykładzie wybranych arcydzieł muzyki kameralnej XX wieku

 

INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

  • Anna G. Piotrowska Romantyczna wizja postaci Cygana w twórczości muzycznej XIX i pierwszej połowy XX wieku (wyd. Musica Iagellonica, Kraków, 2012)

 

INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

  • Irena BieńkowskaMuzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013)
  • Tomasz BaranowskiProfile Skriabina. Szkice z poetyki twórczości (Wydawnictwo Elan, Białystok 2013)
  • Tomasz JeżKultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776) (Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2013)
  • Agnieszka LeszczyńskaMuzyka w Prusach Królewskich drugiej połowy XVI wieku

 

KATEDRA MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU

  • Marcin Gmys Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk (wyd. PTPN, Poznań 2013)
  • Maciej Jabłoński Filozoficzne i metodologiczne problemy współczesnej muzykologii. W poszukiwaniu nowego paradygmatu

 

KATEDRA MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO

  • Barbara LiterskaTadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja (Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2012)

 

UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE

  • Aleksandra Dziurosz – osiągnięcie artystyczne: Kontrasty
  • Zdzisław MadejPartia tytułowa Chopina z opery Giacomo Oreficego w kontekście inspiracji muzyką fortepianową polskiego kompozytora
  • Krzysztof Szmyt Piękno pięknej młynarki. Związki słowno-muzyczne i problemy wykonawcze w cyklu pieśni Die schöne Müllerin Franza Schuberta
  • Monika Kolasa-Hladíková Fonetyczne i prozodyczne determinanty wykonawstwa czeskiej liryki wokalnej na podstawie wybranych pieśni Antonina Dvořáka, Leosa Janáčka i Bohuslava Martinů
  • Ryszard BorowskiFlecista jazzowy. Interpretator improwizator aranżer kompozytor. Mały traktat osobisty
  • Jarosław Bręk – osiągnięcie artystyczne: Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza
  • Joanna Kozłowska-Szczepaniak – osiągnięcie artystyczne: Pieśni „Les jet d’eau”, „Recueillement” z cyklu „Pięć poematów Charlesa Baudelaire’a” C. Debussy’ego
  • Izabella Szałaj-Zimak – osiągnięcie artystyczne: Henryk Mikołaj Górecki – III Kwartet „Już się zmierzcha” op. 62, „Quasi Una Fantazja” op. 64, „Pieśni śpiewają” op. 67. Witold Lutosławski – „Kwartet smyczkowy” z 1964 roku. Krzysztof Penderecki – „III Kwartety” z 1960 r., z 1968 r., z 2003 r.
  • Joanna Ławrynowicz-Just – Melcer odkryty na nowo. Koncerty fortepianowe Henryka Melcera-Szczawińskiego w aspekcie wykonawczym
  • Agnieszka Franków-ŻelaznyMotety Johanna Sebastiana Bacha BWV 225-230 w aspekcie wykonawczym
  • Artur Stefanowicz – osiągnięcie artystyczne: Porpora cantatas
  • Roman Hoffman – osiągnięcie artystyczne: Sergiusz Rachmaninow – Sonata g moll op. 19 na wiolonczelę i fortepian

Opracowała: Aleksandra Jagiełło-Skupińska
2014-03-28

Kategorie

Edukacja muzyczna Muzyka klasyczna