Prace habilitacyjne obronione w roku 2013 (wykaz)
Wykaz prac i postępowań habilitacyjnych z zakresu muzykologii i sztuk muzycznych zakończonych w roku 2013 (w kolejności alfabetycznej):
AKADEMIA MUZYCZNA IM. FELIKSA NOWOWIEJSKIEGO W BYDGOSZCZY
Wydział instrumentalny
- Katarzyna Bąkowska – osiągnięcie artystyczne: Concerto grosso oraz sonata w twórczości mistrzów włoskiego baroku – Arcangelo Corellego i Francesco Geminianiego
- Piotr Biskupski – osiągnięcie artystyczne: Fantazja Polska
- Joanna Czapińska-Wróblewska – Ewolucja fakturalno-strukturalna francuskiego trio fortepianowego na przykładzie utworów C. Debussy’ego, E. Chaussona, G. Fauré w aspekcie kreacji wykonawczej
- Grzegorz Dąbrowski – Oblicza neoklasycyzmu w kompozycji i interpretacji na przykładzie wybranych sonat na fagot i fortepian Camille’a Saint-Saënsa, Charlesa Koechlina i Paula Hindemitha
- Katarzyna Rajs – Chopinowski idiom mazurkowy w fortepianowych mazurkach Romana Maciejowskiego. Wybrane aspekty poetyki muzycznej
AKADEMIA MUZYCZNA IM. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W POZNANIU
Wydział instrumentalny
- Bogdan Narloch – Organy i muzyka organowa na Pomorzu (Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 2012)
- Jan Bokszczanin – Główne tendencje w rozwoju rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej (Wydawnictwo Polihymnia, 2012)
- Taras Wasko – Polska suita fortepianowa na cztery ręce na tle muzyki europejskiej (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, 2013)
- Danuta Wasko – Polska suita fortepianowa na cztery ręce na tle muzyki europejskiej (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, 2013)
- Katarzyna Stroińska-Sierant – Melodie wielkopolskie na kwartet jazzowy (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2013)
- Wojciech Olszewski – Pianistyka Davida Fostera i Steviego Wondera oraz jej wpływ na stylistykę pop music (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2013)
Wydział instrumentów smyczkowych, harfy, gitary i lutnictwa
- Dorota Kwiecińska-Erenz – Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku. Sonaty na skrzypce i fortepian Cesara Francka i Karola Szymanowskiego (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2011)
AKADEMIA MUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI
- Tomasz Bartoszek – osiągnięcie artystyczne: płyta CD zawierająca Quatuor pour la fin de Temps Oliviera Messiaena, wydana w 2004 r. przez wytwórnię DUX (DUX 0459)
- Elżbieta Chacińska – Znaczenie techniki bel canto w stylizowanych pieśniach ludowych
- Mariusz Drzewicki – Asocjacja założeń stylistycznych inspirowanych muzyką Andaluzji w twórczości fortepianowej Izaaka Albéniza jako wynik tendencji tworzenia muzyki w nurcie narodowym na przykładzie Suite española op.47 i Cantos de España op. 232
- Anna Dzionek-Kwiatkowska – Muzyka kwiatów i muzyka morza – mimetyzm a symbolizm w cyklach pieśni Flores Argentinas Carlosa Guastavino i Sea Pictures Edwarda Elgara
- Krzysztof Grzeszczak – osiągnięcie artystyczne: utwór Locus inaestimabilis na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną z 2011 r.
- Monika Izabela Kędziora – osiągnięcie artystyczne: utwór AEQUINOCTIUM na orkiestrę z 2009 r.
- Stanisław Daniel Kotliński – Ewolucja głosu ludzkiego w kontekście filozofii kształcenia i metody wokalnej Barbary Iglikowskiej
- Zoltán Kovács – osiągnięcie artystyczne: wykonanie światowej prapremiery kompozycji Dorothee Eberhardt Neon na klarnet i fortepian w Filharmonii Monachijskiej (Gasteig) w dniu 3 marca 2013 r., nagrane przez radio Bayerischer Rundfunk
- Maciej Łabecki – osiągnięcie artystyczne: nagranie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego
- Ewa Marciniec – osiągnięcie artystyczne: nagranie Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego, utrwalone na płycie CD (NAXOS 8.570724)
- Bożena Hanna Wagner – Witold Lutosławski Pieśni dla dzieci na głos i fortepian. Interakcje między słowem a muzyką, jako równoważnymi elementami wykonawstwa piosenek dla dzieci na przykładzie wybranych kompozycji
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU
Wydział instrumentalny
- Stanisław Karol Halat – Rodzaje akompaniamentów i ich rola w kreowaniu muzycznego przekazu w grze na zestawie jazzowym
- Dariusz Adam Kaliszuk – Sesja nagraniowa jako jedno z najtrudniejszych zadań w pracy perkusisty
- Aleksandra Maria Rupocińska – osiągnięcie artystyczne: 1. Francois Bernard Mache – Korwar na klawesyn i taśmę, 2. Marcin Bortnowski – Pod mgłą brunatną zimowego świtu, 3. Marcin Rupociński – Secundum interiorem hominem
- Anna Rutkowska-Schock – osiągnięcie artystyczne: 1. Inspirations Parisiennes, 2. Musiques des Expos
- Dariusz Stefan Samól – Muzyka saksofonowa w twórczości polskich kompozytorów – dzieła wybrane
- Karol Szymanowski – Wibrafon jako instrument harmoniczny w zespole jazzowym
- Elżbieta Anna Woleńska – Johann Sedlatzek – Souvenir
Wydział wokalny
- Jacek Aleksander Ozimkowski – osiągnięcie artystyczne: 1. Jasnogórska muzyka na Boże Narodzenie vol. 1 z utworami M. J. Żebrowskiego, J. Kobierkowicza i F. Perneckhera, 2. Jasnogórska muzyka dawna vol. 4, Vesperae in D M.J. Żebrowskiego, 3. Jasnogórska muzyka dawna vol. 5, Vesperae O. Eryka Briknera OSSPE
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KATOWICACH
Wydział wokalno-instrumentalny
- Arkadiusz Adamski – Kwartet klarnetowy Krzysztofa Pendereckiego
- Beata Bilińska – wykonania XX-wiecznych koncertów na fortepian z orkiestrą (Zmartwychwstanie K. Pendereckiego, II Koncert fortepianowy L. Różyckiego, Etiudy symfoniczne A. Malawskiego, II Koncert fortepianowy W. Kilara)
- Magdalena Pilch – Kompleksowa wizja fletu romantycznego w zakresie budowy, brzmienia, techniki gry i praktyki wykonawczej według Die Kunst des Flötenspiels in theoretish-praktischer Bezihung dargestellt von A.B. Fürstenau op.138 (wyd. UNUM, Kraków 2011)
- Paweł Sobierajski – Sakralna liryka wokalna Jerzego Rosińskiego (wyd. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2012)
- Marek Urbańczyk – Ochrona i konserwacja organów zabytkowych na tle rozwoju sztuki organmistrzowskiej
AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU
Wydział instrumentalny
- Andrzej Bukowski – Polska muzyka klarnetowa 1914-1939 na przykładach nie publikowanych utworów F. Nowowiejskiego, G. Fitelberga, T. Z. Kasserna, A. Malawskiego, M. Kondrackiego, L. M. Rogowskiego
- Andrzej Kacprzak – Roman Maciejewski – twórca oryginalny i nieznany. Studium twórczości skrzypcowej
- Paweł Kukliński – Antoni Rutkowski Trio fortepianowe g-moll op. 13, Sonata skrzypcowa c-moll op. 5, płyta CD (wyd. Acte Prealable, nr kat. AP 0292, 2013)
- Elżbieta Pasierowska-Kołodziej – Witold Lutosławski – utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne
- Tadeusz Samerek – Akordy sukcesu i pasaże tęsknoty. Enneagram kluczem do interpretacji sonat wiolonczelowych Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana
Wydział dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej, edukacji artystycznej, rytmiki i jazzu
- Iwona Bożena Bańska – płyta CD: Za górami, za lasami… niezwykłe opowieści dla małych i dużych
- Kazimierz Dąbrowski – płyta CD: Oratio
- Tomasz Dzięcioł – Utwory chóralne artystycznym świadectwem kultu Maryi
- Anna Galikowska-Gajewska – płyta DVD, książka i album fotograficzny: Brzmienie w interpretacjach ruchowych utworu muzycznego. Debussy, Cage, Penderecki, Szalonek, Dobrowolski, Olczak, Kaiser
- Joanna Glenc – płyta CD: Jacek Glenc, Religioso e Poetico – autograf kompozytora – utwory na chór mieszany a cappella
- Anna Olszewska – płyta CD: Nieznane dzieła S. Ziemianowskiego: Msza C-dur, Vesperae D-dur, Vesperae C-dur
- Anna Szostak-Myrczek – Musica figurata ad usum publicum. Krzysztof Baculewski – twórczość chóralna w kontekście praktyki wykonawczej
- Anna Tarnowska – zbiór płyt DVD i CD: 1. Piotr Schmidtke „Muzeum Histeryczne Madame Eurozy”, 2. Modest Musorgski „Borys Godunow”, 3. Roman Maciejewski „Msza Pasterska” oraz polskie kolędy i pastorałki, 4. A) Henryk Jan Bator “Agnus Dei” i “Deus Vicit”, B) Randall Thompson “Alleluja”, C) Jarosław Gołembiewski „Gloria op. 95 for Pope John Paul II”, 5. Ignacy Jan Paderewski „Manru”
- Beata Wróblewska – Pieśni Joachima Schwarza w opracowaniach wokalnych i wokalno-instrumentalnych
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE
Wydział twórczości, interpretacji i edukacji muzycznej
Dyrygentura
- Tomasz Chmiel – osiągnięcie artystyczne: Artur Malawski – I Symfonia (rekonstrukcja, wykonanie i nagranie utworu)
- Małgorzata Kaniowska – Dyrygent – współtwórca. Granice ingerencji w interpretację współczesnych partytur muzycznych. Ryszard & Aleksander Gabryś – Muzyka na smyczki
Kompozycja
- Magdalena Długosz – osiągnięcie artystyczne: Utwór Gemisatos na orkiestrę, solową partię komputerową, perkusję koncertującą i live electronics
Teoria muzyki
- Małgorzata Janicka-Słysz – osiągnięcie artystyczne: Monografia Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacje
Wydział instrumentalny
- Anna Dębowska-Jaroszek – Kameralistyka fortepianowa Josepha Jongena. Od ewolucji języka muzycznego po zagadnienia wykonawcze
- Jacek Dumanowski – Sonaty altówkowe Carla Stamitza, Johanna Baptisty Vanhala i Johanna Nepomuka Hummla. Studium klasycznej stylistyki wykonawczej
- Susi Ferfoglia – Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku
- Monika Gardoń-Preinl – Kwintet Es-dur na instrumenty dęte i fortepian KV 452 W. A. Mozarta. Wielki kwintet Es-dur op. 16 L. van Beethovena. Analiza dzieła a interpretacja wykonawcza w kontekście historii gatunku
- Benedykt Matusik – Muzyka na trąbki i kotły. Historia i znaczenie zawodowej organizacji muzyków w kontekście współczesnej praktyki wykonawczej
- Anna Miech – Synergia w grze kameralnej w aspekcie pianistycznych środków wykonawczych na przykładzie wybranych utworów kameralnych Carla Marii von Webera, Gabriela Fauré i Dymitra Szostakowicza
- Wacław Mulak – Współczesne corno da caccia. Charakterystyka oraz zastosowanie instrumentu w muzyce solowej i orkiestrowej na przykładzie twórczości kompozytorów baroku i późnego romantyzmu
- Agata Sapiecha – Mowa dźwięków w muzyce XVII wieku. Interpretacja wybranych utworów Kaspara Förstera juniora i jego mistrzów
- Marek Stefański – Źródła inspiracji twórczych i formy ich wyrazu w muzyce organowej kompozytorów krakowskich w drugiej połowie XX wieku, na przykładzie wybranych utworów Tadeusza Machla, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Juliusza Łuciuka i Jana Jargonia
- Monika Wilińska-Tarcholik – Forma suitowa z punktu widzenia wykonawcy na przykładzie wybranych arcydzieł muzyki kameralnej XX wieku
INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
- Anna G. Piotrowska – Romantyczna wizja postaci Cygana w twórczości muzycznej XIX i pierwszej połowy XX wieku (wyd. Musica Iagellonica, Kraków, 2012)
INSTYTUT MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
- Irena Bieńkowska – Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013)
- Tomasz Baranowski – Profile Skriabina. Szkice z poetyki twórczości (Wydawnictwo Elan, Białystok 2013)
- Tomasz Jeż – Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776) (Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2013)
- Agnieszka Leszczyńska – Muzyka w Prusach Królewskich drugiej połowy XVI wieku
KATEDRA MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
- Marcin Gmys – Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk (wyd. PTPN, Poznań 2013)
- Maciej Jabłoński – Filozoficzne i metodologiczne problemy współczesnej muzykologii. W poszukiwaniu nowego paradygmatu
KATEDRA MUZYKOLOGII UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO
- Barbara Literska – Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja (Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2012)
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE
- Aleksandra Dziurosz – osiągnięcie artystyczne: Kontrasty
- Zdzisław Madej – Partia tytułowa Chopina z opery Giacomo Oreficego w kontekście inspiracji muzyką fortepianową polskiego kompozytora
- Krzysztof Szmyt – Piękno pięknej młynarki. Związki słowno-muzyczne i problemy wykonawcze w cyklu pieśni Die schöne Müllerin Franza Schuberta
- Monika Kolasa-Hladíková – Fonetyczne i prozodyczne determinanty wykonawstwa czeskiej liryki wokalnej na podstawie wybranych pieśni Antonina Dvořáka, Leosa Janáčka i Bohuslava Martinů
- Ryszard Borowski – Flecista jazzowy. Interpretator improwizator aranżer kompozytor. Mały traktat osobisty
- Jarosław Bręk – osiągnięcie artystyczne: Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza
- Joanna Kozłowska-Szczepaniak – osiągnięcie artystyczne: Pieśni „Les jet d’eau”, „Recueillement” z cyklu „Pięć poematów Charlesa Baudelaire’a” C. Debussy’ego
- Izabella Szałaj-Zimak – osiągnięcie artystyczne: Henryk Mikołaj Górecki – III Kwartet „Już się zmierzcha” op. 62, „Quasi Una Fantazja” op. 64, „Pieśni śpiewają” op. 67. Witold Lutosławski – „Kwartet smyczkowy” z 1964 roku. Krzysztof Penderecki – „III Kwartety” z 1960 r., z 1968 r., z 2003 r.
- Joanna Ławrynowicz-Just – Melcer odkryty na nowo. Koncerty fortepianowe Henryka Melcera-Szczawińskiego w aspekcie wykonawczym
- Agnieszka Franków-Żelazny – Motety Johanna Sebastiana Bacha BWV 225-230 w aspekcie wykonawczym
- Artur Stefanowicz – osiągnięcie artystyczne: Porpora cantatas
- Roman Hoffman – osiągnięcie artystyczne: Sergiusz Rachmaninow – Sonata g moll op. 19 na wiolonczelę i fortepian
Opracowała: Aleksandra Jagiełło-Skupińska
2014-03-28