Repertuar programowy festiwali w roku 2013

Spośród wielkich imprez 2013 roku nadal mocną pozycję utrzymuje sierpniowy Festiwal „Chopin i jego Europa”. Na jego dziewiątą edycję, mającą podtytuł „Od Chopina do Lutosławskiego” złożyło się ponad 30 koncertów. Po raz kolejny wystąpiły legendarne pianistki Martha Argerich i Maria João Pires, a także dobrze znani z poprzednich lat Nelson Freire i Nelson Goerner. Ten ostatni tym razem w repertuarze kameralnym. Z kolei Jan Lisiecki zaprezentował się w III Koncercie fortepianowym Beethovena. Po raz pierwszy na festiwalu zagrali Francuz Jean-Efflam Bavouzet (recital solowy) i urodzony w Montrealu Marc-André Hamelin (Koncert f-moll Chopina), a także specjalizujący się w wykonawstwie historycznym Tobias Koch. Niemiecki pianista oprócz m.in. Sonaty A-dur Richarda Wagnera zagrał utwory takich polskich kompozytorów jak Karol Kurpiński, Józef Elsner, Karol Mikuli czy Maria Szymanowska. Festiwalowy program urozmaiciły zagraniczne orkiestry: holenderska – XVIII Wieku oraz brytyjska – Wieku Oświecenia, a także Narodowa Orkiestra Rosyjska.

Program XVII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena składał się z ponad 20 koncertów nie tylko w Warszawie, ale także w Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Olsztynie i Wrocławiu. Oprócz wspomnianych wcześniejszych wydarzeń związanych z rocznicami Wagnera i Verdiego i interesujący był nurt kameralny z udziałem Tokyo String Quartet i Belcea Quartet, koncerty Moskiewskiej Orkiestry Symfonicznej im. Czajkowskiego pod dyrekcją Vladimira Fedoseyeva, oraz MDR Sinfonieorchester pod dyrekcją Kristjana Järviego. Interesującym uzupełnieniem był jazzowo-folkowy wieczór inspirowany tematami z utworów Lutosławskiego z wokalistką Grażyną Auguścik w roli głównej.

Lipcowy Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oprócz wykonań muzyki dawnej i najnowszej przyniósł także prezentację dwóch dzieł wokalno-orkiestrowych: Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego (dyr. Kapsar Zehnder) oraz opery Maria Romana Statkowskiego (dyr. Tomasz Tokarczyk). Z recitalem złożonym z Rymów dziecięcych Karola Szymanowskiego i pieśni Mieczysława Karłowicza wystąpiła Elżbieta Szmytka, a Urszula Kryger zaśpiewała Ballady polskie, jakie do wierszy skomponował Carl Loewe, niemiecki kompozytor, rówieśnik Franza Schuberta.

Wrześniowy Festiwal „Wratislavia Cantans” odbywał się po raz pierwszy pod nową dyrekcją artystyczną. Włoski dyrygent Giovanni Antonini nadał 48. edycji tej imprezy tytuł „Podróż do Włoch”, wybierając utwory kompozytorów włoskich lub twórców, którzy odwiedzali bądź inspirowali się Italią. Dominowała na festiwalu muzyka dawna, ale odbyło się też wykonanie Betulii liberata Wolfganga Amadeusza Mozarta (belgijska orkiestra grająca na instrumentach dawnych B’Rock), Wrocławska Opera Barokowa pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego i z udziałem Julii Lezhnevej (sopran) zaprezentowała utwory Franza Schuberta i Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Natomiast zespół Spira Mirabilis wykonał Pulcinellę Igora Strawińskiego.

Coraz większą popularność zyskuje Festiwal „Szalone Dni Muzyki”, którego ideę przeniosła z Nantes do Warszawy orkiestra Sinfonia Varsovia, związana z tą imprezą od lat. Edycja poświęcona muzyce francuskiej i hiszpańskiej w ostatni weekend września przyciągnęła w Warszawie ponad 36 tys. widzów. Odbyło się ponad 60 koncertów z udziałem około tysiąca wykonawców, którzy zaprezentowali się w czterech salach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej oraz w namiocie ustawionym na placu Teatralnym. „Szalone Dni Muzyki” zapraszają uznanych artystów, zagrali więc m. in. pianiści Phillipe Giusiano i Michel Dalberto, skrzypek Augustin Dumay, Kwartet Śląski i francuski Quatuor Modigliani. Oprócz Sinfonii Varsovii były orkiestra Opery Narodowej i Sinfonia Iuventus. Ważnym elementem festiwalu jest nurt edukacyjny. Na estradach „Szalonych Dni Muzyki” pojawili się więc młodzi instrumentaliści z 11 szkół z całej Polski. Zorganizowano też cykl „Smykofonia”, czyli koncerty dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat.

Jacek Marczyński Muzyka klasyczna,
w: Muzyka polska 2013. Raport roczny, Warszawa 2014

Kategorie

Muzyka klasyczna