Działalność departamentu tańca IMiT w roku 2013

Programy własne – wspieranie i promocja twórczości

W 2013 zrealizowane zostały pierwsze edycje dwóch nowych programów własnych departamentu tańca -  „Zamówienia choreograficzne oraz „Program wydawniczy. W ramach pierwszego projektu przygotowane zostały trzy nowe produkcje oparte na współpracy polskich zespołów z choreografami zagranicznymi – Pracowni Fizycznej i Davida Zambrano (Soul Project/PL, premiera 23 września 2013), Teatru Dada von Bzdülöw i Roberta Olivana (Enclave 4/7, premiera 2 listopada 2013) oraz zespołu baletowego Opery Nova w Bydgoszczy z Jormą Elo  i Mauro de Candią (Fascynacje, premiera 9 marca 2013).

Przeprowadzone zostały kolejne edycje programów „Scena dla tańca”, „Myśl w ruchu”, „Agon”, „Wspieranie aktywności międzynarodowej” oraz programów rezydencyjnych i projektów współpracy międzynarodowej. W ramach trzeciej edycji „Sceny dla tańca” w 2013 zrealizowanych zostało sześć projektów (organizatorzy: Cracovia Danza, Opera na Zamku w Szczecinie, Polski Teatr Tańca, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Klub Żak, Fundacja Kino Tańca) w piętnastu miastach Polski i trzydzieście dwie prezentacje kilkunastu przedstawień, bardzo różnorodnych zarówno pod względem gatunkowym, jak i jeśli chodzi o grupę odbiorców (wśród spektakli znalazły się m.in. przedstawienie baletowe dla dzieci oraz projekt Teraz jest czas zrealizowanego przez Mikołaja Mikołajczyka z grupą seniorów).

W ramach programu zamówień kompozytorsko-choreograficznych „Agon” zrealizowano trzy nowe spektakle:  Preparation for Change, muzyka Jacek Grudzień, choreografia Izabela Chlewińska, premiera w ramach „Warszawskiej Jesieni” 20 września 2013; Volta w choreografii Andrzeja Adamczaka (Polski Teatr Tańca), z muzyką Iwo Borkowicza, premiera 7 marca 2013 oraz free.dom w choreografii Aleksandry Bożek-Muszyńskiej i z muzyką Michała Mackiewicza, premiera 15 czerwca 2013 w Elektrowni Rybnik.

Dwie nowe prace choreograficzne powstały także w ramach programu operacyjnego „Zamówienia kompozytorskie”, prowadzonego przez IMiT: Architektura światła, choreografia: Paulina Wycichowska (Polski Teatr Tańca), z muzyką Prasquala, premiera 8 listopada 2013 oraz action/CONTRaction/REaction, do muzyki Aldony Nawrockeij, z choreografią Aleksandry Dziurosz, premiera 19 października 2013 w ramach Festiwalu „Musica Electronica Nova”.

Od września ruszyła także nowa odsłona „Polskiej Platformy Tańca”, której IMiT jest głównym organizatorem i której kolejny finał odbędzie się w 2014 roku – ogłoszony został nowy regulamin Platformy, uruchomiono stronę internetową, prace rozpoczęła także Komisja Artystyczna Platformy.

Programy własne – edukacja

Projekt edukacyjny IMiT „Myśl w ruchu” po zmianach organizacyjnych został realizowany na zasadach konkursowych jako jeden z programów własnych Instytutu. W 2013 dofinansowanie uzyskały trzy długoterminowe projekty edukacyjne – Fundacji im. Prof. Kazimierza Bartla z Krakowa, Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu oraz Stowarzyszenia Teatralnego Chorea z Łodzi.

Blok inicjatyw mających na celu wspieranie rozwoju zawodowego tancerzy, choreografów, menedżerów, badaczy tańca obejmował program Wspieranie aktywności międzynarodowej, programy rezydencyjne oraz dodatkowe warsztaty. W 2013 w ramach trzeciej edycji programu „Wspieranie aktywności międzynarodowej” dofinansowanie udziału w warsztatach, konferencjach i kursach za granicą otrzymało dwanaście osób.

Do udziału w organizowanym we współpracy z Uferstudios oraz Mica Moca Project Berlin programie rezydencyjnym w Berlinie według indywidualnie tworzonych projektów zakwalifikowało się osiem osób (dwie ostatecznie zrezygnowały). Natomiast do drugiej edycji projektu wymiany rezydencyjnej z Filadelfią zakwalifikowane zostały w drodze konkursu dwie osoby: Magdalena Ptasznik i Janusz Orlik.

2013 to także kolejny rok, w którym toczą się rozmowy nad projektem reorientacji zawodowej tancerzy. Przedstawiciele IMiT uczestniczyli w przygotowaniu programu Druga kariera młodych seniorów w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Niestety żadne z dyskutowanych rozwiązań nie przeszło w roku 2013 do etapu realizacji.

Programy własne – informacja, krytyka, badania naukowe

W ramach nowego „Programu wydawniczego” ukazały się trzy pierwsze publikacje: Kryształowy łabędź carskiego Petersburga Jacka Tokarczyka (Wydawnictwo Księży Młyn), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca – antologia pod redakcją Katarzyny Słobody i Sonii Nieśpiałowskiej-Owczarek (Wydawnictwo MS2) oraz Terpsychora w tenisówkach Sally Banes w tłumaczeniu Jadwigi Majewskiej i Artura Grabowskiego (PWM).

Prowadzony przez IMiT portal taniecPOLSKA rozwijał swoją działalność. Portal prowadzi rozbudowaną działalność informacyjną, na bieżąco uzupełniane są bazy danych oraz publikowane przedruki i zamawiane teksty. Najważniejsze bazy danych portalu zostały udostępnione czytlenikom również w wersji anglojęzycznej.

W ramach programu „Muzyczne białe plamy“, który wspiera także badania naukowe nad tańcem, wsparcie otrzymały dwa projekty badawcze z tego zakresu: Folklor taneczny północo-wschodniego Mazowsza Kazimierza Trzaski oraz Multimedialność: strategie wykorzystania nowych mediów (elektronicznych, cyfrowych) Magdaleny Anny Zamorskiej.

Kontynuowany był także cykl spotkań z ważnymi postaciami świata tańca Wszystko o tańcu.

Joanna Szymajda Taniec,
w: Muzyka polska 2013. Raport roczny, Warszawa 2014

Kategorie

Rynek muzyczny taniec