Jazzowe wydarzenia roku 2012 - od Komedy po Turtle Island Quartet z Mateuszem Smoczyńskim

Jednym z ważniejszych składników polskiej sceny jazzowej w 2012 roku była muzyka Krzysztofa Komedy.

W Trzciance odbyły się Dni Komedy, a w Słupsku – kolejny festiwal i konkurs im. Komedy. Leszek Możdżer, jak zwykle bardzo aktywny (w ankiecie „Jazz Forum” zdobył tytuł Muzyka Roku 2012), wystąpił na festiwalach w Kopenhadze, Zakopanem i Kaliszu w programie Celebrating Komeda. W Łodzi zaprezentowano nowy film dokumentalny pt. Komeda, Komeda w reżyserii Natalii Ziółkowskiej-Kurczuk. Na 17. Międzynarodowy Festiwal „Jazz w lesie” w Sulęczynie dwóch polskich jazzmanów emigrantów – saksofonista Krzysztof Medyna i pianista Andrzej Winnicki – przywiozło z USA swój „Komeda Project”. Maciej Obara dokonał dekonstrukcji utworów Komedy podczas 17. Letniego Festiwalu Jazzowego w „Piwnicy pod Baranami” w Krakowie (jest to najdłuższy festiwal w Polsce!).

Jako pokłosie koncertów w ramach 4. Akademii Jazzu w Łodzi (w 2011 roku dedykowanej Komedzie) w 2012 roku ukazała się płyta Tribute To Komeda, dołączona do czerwcowego numeru „Jazz Forum”. Wśród 10 zamieszczonych na niej utworów zwracają uwagę Ballad For Bernt (gra Kwintet Zbigniewa Wrombla z bardzo dobrym trębaczem Maciejem Fortuną, naszą nową wielką nadzieją), Etiuda baletowa nr 3 w wykonaniu Kwartetu Andrzeja Olejniczaka (polski saksofonista mieszkający w Hiszpanii) i Władysława „Adzika” Sendeckiego (polski pianista mieszkający w Niemczech) w konwencji free, oraz Walc – połączenie Walca a-moll Fryderyka Chopina z Kołysanką z filmu Rosemary’s Baby – w wykonaniu Leny Ledoff (rosyjskiej pianistki mieszkającej w Polsce). Niektóre utwory na tej płycie zostały zrekonstruowane i opracowane przez Jerzego Miliana, niegdyś członka sekstetu Komedy. Uzupełnieniem były recytacje poezji Jerzego S. Sity – nawiązanie do spektaklu „Jazz i poezja” podczas Jazz Jamboree’60 z muzyką Komedy.

Festiwale

W 2012 roku miał miejsce kolejny festiwal "Hot Jazz Spring", w dwóch edycjach: w Akwizgranie (!) i w Częstochowie. Poza ramami festiwalu koncerty lokalnego zespołu Five O’Clock Orchestra odbywały się m.in. w restauracji „Klimaty”. W Iławie w amfiteatrze im. Armstronga po raz 19. odbył się festiwal "Old Jazz Meeting" połączony z konkursem o „Złotą Tarkę” (jeśli liczyć wszystkie dotychczasowe konkursy, początkowo organizowane w Warszawie, była to już 42. edycja). Wygrali muzycy Iwo Dixie Jazz Band z Iwonicza oraz wokalistka Patrycja Laskowska. Diamentową „Złotą Tarkę” otrzymał trębacz Jazz Band Ball Orchestra Jan Kudyk. W Tarnowie odbył się 5. Letni Festiwal Jazzu Tradycyjnego. Podobne festiwale odbyły się m.in. w Czchowie (Baszta Festival) i Poznaniu (gdzie rezyduje zespół Dixie Company). W Krakowie trwały: 50-letnia Jazz Band Ball Orchestra, Boba Jazz Band, Old Metropolitan Band oraz Beale Street Band z wokalistą Jerzym Bożykiem.

O tym, że dawny jazz ma sporo zwolenników, świadczy nowe zjawisko – dwie międzynarodowe imprezy dedykowane tańcom swingowym: w czerwcu w Warszawie pod nazwą Lindy Hop Exchange (do tańca przygrywała Five O’Clock Orchestra) i w listopadzie w Krakowie Dragon 2012 – Międzynarodowy Festiwal Lindy Hop (przygrywała Jazz Band Ball Orchestra), podczas których odbyły się warsztaty i konkursy. Dzięki nim polska młoda publiczność dowiedziała się, jak wspaniale można tańczyć jazz!

Przybyły dwa nowe: Katowice Jazz Art oraz Jazzbląg w Elblągu, sponsorowany przez Grupę Energetyczną „Energa”. W Gliwicach 3. PalmJazz Festiwal wymyślony i prowadzony przez pianistę Krzysztofa Kobylińskiego zgromadził plejadę gwiazd, jak John Scofield, Al Foster, Dave Douglas, Joe Lovano. Ale gwiazdy błyszczały także w programach wielu innych festiwali. Ich lista (i festiwali, i gości z USA) byłaby zbyt długa, by ją tu zamieszczać. Za najlepszy polski festiwal uznać można, zdaniem piszącego, "Jazz nad Odrą" we Wrocławiu, o bardzo atrakcyjnym programie. Konkurs festiwalu wygrał w 2012 roku gitarzysta Szymon Mika. Równie znakomita była Bielska Zadymka Jazzowa, a organizowany w jej ramach konkurs przyniósł laury niezwykłemu duetowi Interplay Duo (Kamil Urbański, fortepian, Jędrzej Łaciak, gitara basowa).

Inne wydarzenia

Miała miejsce premiera filmu fabularnego Mój rower Piotra Trzaskalskiego z Michałem Urbaniakiem w jednej z głównych ról. Obok książki zwierzeń Urszuli Dudziak Wyśpiewam wam wszystko ukazał się jej audiobook pod tym samym tytułem. A propos wydawnictw: był to rok w porównaniu z 2011 mniej bogaty: Łódzka Fundacja „Wytwórnia” (która prowadzi prężny klub o tej samej nazwie) wydała książkę Andrzeja „Idona” Wojciechowskiego, trębacza legendarnego zespołu Melomani pt. To był jazz; Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało zbiór kompozycji Janusza Muniaka Lobagola; socjolog i barytonista Igor Pietraszewski opublikował książkę Jazz w Polsce. Wolność improwizowana; Uniwersytet Muzyczny  F. Chopina w Warszawie wydał piękną pod względem edytorskim książkę Ryszarda Borowskiego pt. Flecista jazzowy (nie liczę książek o rocku czy o koncercie Rolling Stones w 1967 roku w stolicy).

Do rzędu wydarzeń zaliczam otwartą serię koncertów Pawła Kaczmarczyka pod hasłem „Destinations in Music”. Tematem kolejnych była muzyka Dextera Gordona, wokalistki brazylijskiej Elis Reginy i Zbigniewa Wegehaupta. Wibrafonista Bernard Maseli podróżował po Japonii wraz z amerykańskim gitarzystą Deanem Brownem, promując nagraną wraz z nim płytę Unfinished Business. Trębacz Tomasz Dąbrowski nagrał trzy płyty w Nowym Jorku. Trębacz Piotr Damasiewicz uczestniczył w projekcie „Take Five Europe”. Ukazał się trzypłytowy album Polskich Nagrań The Best Of Polish Jazz. Wydarzeniem (i zaskoczeniem in plus!) okazała się płyta Beaty Przybytek I’m Gonna Rock You. Wreszcie największe zaskoczenie: we wrześniu 2012 roku skrzypek Atom String Quartetu Mateusz Smoczyński został członkiem światowej sławy amerykańskiego Turtle Island Quartet – to chyba najbardziej ekscytujący ewenement roku!

Krystian Brodacki Jazz,
w: Muzyka polska 2012. Raport roczny [nieopubl.]

Kategorie

hip-hop / pop / rock / alternatywa Jazz