Publikacje o muzyce dawnej (2015)

Wincenty z Kielczy: Oficjum o św. Stanisławie - Musica Iagellonica (2015)Wysiłki muzykologów badających związany z Polską repertuar zaowocowały w 2015 roku przede wszystkim wydaniami źródłowo-krytycznymi.

Elżbieta Witkowska-Zaremba przygotowała współczesną edycję traktatów dydaktycznych znajdujących się w XVI-wiecznej tabulaturze Jana z Lublina (wydanie w ramach serii „Monumenta Musicae in Polonia”, seria C, Warszawa), będącej jednym z najcenniejszych zabytków muzycznych polskiego renesansu.

Ukazały się również dwa pierwsze tomy krakowskiej serii „Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita” (red. Piotr Poźniak), w ramach której przygotowywane są krytyczne edycje wawelskich źródeł muzycznych. Pierwszy tom obejmuje pięć cykli mszalnych różnych kompozytorów europejskich XVI wieku (wśród których znaleźli się Cristobal de Morales i Vincenzo Ruffo), drugi zaś zawiera Oficjum o św. Stanisławie Wincentego z Kielczy. Do obu tomów dołączono płyty z nagraniami. Na pierwszej z nich można usłyszeć męski zespół Gregorianum, zajmujący się od lat promowaniem repertuaru wawelskich rorantystów, na drugiej zaś zespół Jerycho, znany głównie z wykonań muzyki religijnej średniowiecza.

Paweł Gancarczyk: La musique et la révolution de l’imprimerie - Symétrie (2015)Książka Pawła Gancarczyka Muzyka wobec rewolucji druku (Toruń 2011), przetłumaczona na język francuski (pt. La Musique et la révolution de l'imprimerie) i wydana w ubiegłym roku przez wydawnictwo Symétrie, otrzymała prestiżową nagrodę Prix des Muses, przyznawaną najlepszym książkom o muzyce wydanym we Francji.

Po latach oczekiwań ukazał się zbiór artykułów pt. Italian Music in Central-Eastern Europe. Around Mikołaj Zieleński’s Offertoria and Communiones (1611), będący zapisem międzynarodowej konferencji „Europa środkowo-wschodnia wobec włoskiej musica moderna – recepcja, adaptacja, integracja (z okazji 400-lecia wydania drukiem Offertoriów i Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego)”, która odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim w 2011 roku. Księga wydana została nakładem weneckiej Fundazione Ugo e Olga Levi, a liczny udział polskich badaczy, zarówno w gronie autorów, jak i redaktorów tomu, zasługuje na szczególne wyróżnienie.

Bartłomiej Gembicki
2016-07-23

 

Kategorie

Jazz Muzyka klasyczna